PROBEER KAJABI UIT >>
Hoe maak je een freebie funnel in Kajabi?
kajabi kickstart online marketing

Hoe maak je een freebie funnel in Kajabi?

GRATIS! Ben je al getriggerd? Wij mensen houden van gratis. Het liefst zouden we alles gratis krijgen. Als ondernemer weet je dat een gratis weggever, ofwel 'freebie', een goeie zet is om toe te voegen op jouw website. Toch komen wij geregeld klanten tegen die nog geen gratis weggever hebben. De reden? Of ze weten niet wat ze als freebie moeten aanbieden, of ze weten niet hoe ze zo'n funnel in elkaar zetten.

Wij hebben al vele ondernemers geholpen hun freebie funnel op te zetten. Wil jij dit ook door ons laten doen? Neem zeker even contact op. Wil je het liever ✨gratis✨ voor elkaar krijgen? Lees dan verder, we leggen je in 7 stappen uit hoe jij een freebie funnel maakt.

 

Wat is een freebie funnel?

Een ‘freebie’ is een digitale weggever. De Engelse naam is lead magnet, of klantenmagneet. Zo'n weggever krijg je 'gratis'. Dat wil zeggen dat je er geen geld voor betaalt. Maar een freebie is nooit helemaal gratis. De transactie die je volger doet is dat ze betalen met hun naam en emailadres. Dat betekent dat jij ze daarna je mails kan sturen en meer kan vertellen over je freebie of je bedrijf. Met als doel je klant over te halen een product of dienst aan te schaffen.

Het proces van inschrijven voor de freebie tot het ontvangen van de mails noem je een ‘funnel’. Het beeld van een trechter illustreert de klantreis van contact tot aankoop. Simpelweg is het dus een marketingmodel. Let op dat je wel toestemming moet krijgen om marketing mails te sturen. Daarover hieronder meer informatie.

 

Waarom heb je een freebie funnel nodig?

De freebie funnel zorgt ervoor dat er potentiële klanten op je mailinglijst terecht komen. Je kan nu gaan werken aan een relatie met deze mensen, zodat deze op een later moment jouw producten of diensten aanschaffen. Een gratis weggever heeft dus het doel dat er omzet en winst gemaakt kan worden. Maar er zitten nog meer voordelen aan je freebie verbonden.

  • Met het te downloaden product (een ebook, een stappenplan, een checklist, wat dan ook) kan je jezelf aantonen als expert of autoriteit in jouw branche.
  • Je hebt duidelijk inzicht op het verkoopproces. Je kan de klantreis volgen doormiddel van tags (hierover later meer).
  • Aansluitend op het vorige punt, je kan inzien waar je verbeteringen aan kan brengen. Als veel van je klanten uitstappen na je derde mailtje, zal er iets in staan waardoor je klant afhaakt. Je weet nu dat hier het een en ander te verbeteren valt om zo je potentiële klant beter te boeien en langer aan je te binden.
  • Tot slot en terugkerend op de winst die je kan maken, het geeft je de mogelijkheid om aan upselling en cross-selling te doen. Je klant reist zo van de ene naar de andere funnel.

 

Uit welke onderdelen bestaat een freebie funnel?

Je freebie funnel bestaat uit een aantal onderdelen. Ik licht ze kort even toe.

  • Natuurlijk de freebie zelf, dat wat je potentiële klanten kunnen downloaden.
  • Een formulier, waarmee je hun gegevens ontvangt, een freebie is immers nooit helemaal ‘free’.
  • Een opt-in pagina waar dit formulier op staat met de belangrijkste punten die je freebie biedt.
  • Een bedanktpagina, hier wordt je potentiële klant naar doorgestuurd na het invullen van het formulier. Eventueel plaats je hier een laagdrempelig aanbod op.
  • En tot slot, de belangrijkste voor jou is de emailserie, waar je klant zich eigenlijk voor inschrijft door het aanvragen van de freebie.

Lees snel verder om te zien hoe je een freebie funnel maakt in Kajabi.

 

In 7 stappen je freebie funnel maken in Kajabi

 

1) Maak je freebie (download)

Bepaal wat je freebie wordt. Is dit een checklist, een test, een e-book…? Zorg dat dit een download is waar men direct mee aan de slag kan. Een aantal voorbeelden

“3 gezonde recepten om morgen direct te maken.”
“Test welk persoonlijkheidstype jij bent.”
“5 Producten die jij vandaag nog kan maken voor je online business.”
“Handboek: Jouw Cursus Online in 28 dagen." 

 

Die laatste klinkt wel goed toch? Deze kan je hieronder gratis downloaden 😉.

Download het handboek hier

 

 

 

 

Je download moet inhoudelijk dus kort maar krachtig zijn, directe actiepunten bevatten en natuurlijk een mooie lay-out hebben. Dit kan je heel gemakkelijk maken in bijvoorbeeld Canva.

Lees hier hoe je Canva gebruikt om alle onderdelen van jouw online business mooi te maken.

 

2) Maak een formulier aan

Ga op je dashboard naar Marketing > Forms en klik op New Form. Geef je formulier een titel en kies bij de Opt-in Settings voor Single Opt-In.

Scroll naar Form Fields. Vertaal (als jij jouw website in het Nederlands hebt) de velden van Name en Emailaddress naar Naam en Emailadres. Eventueel kan je hier nog een extra vraag toevoegen die voor jou relevant is. Zo is het voor ons bijvoorbeeld interessant om te weten of iemand al Kajabi gebruiker is, dus hebben we deze vraag toegevoegd (zie de afbeelding hieronder).

Natuurlijk kun je hier ook vragen of ze akkoord zijn dat ze op je mailinglijst komen, echter reken er op dat veel mensen dat vinkje niet zullen aanklikken en alleen je freebie willen hebben. Persoonlijk geef ik de voorkeur om ze verplicht akkoord te gaan met een zin als: 'Met het downloaden van deze freebie ga je akkoord dat je wekelijks onze nieuwsbrief ontvangt. Uitschrijven kan op ieder moment'.

Klik op Save. We komen hier later terug om de automations en de bedanktpagina in te stellen.

 

3) Maak een opt-in pagina

Je opt-in pagina bevat het formulier dat je zojuist gemaakt hebt. Maak een nieuwe landingspagina aan en klik in je sidebar op Add section > Form. In de sidebar kan je nu een keuze maken uit de formulieren die je gemaakt hebt. Klik je freebie formulier aan en maak deze op zoals jij het wilt.

Ook goed om toe te voegen is een tekstblok waarin je een aantal voordelen vermeld die je potentiële klant kan bereiken door de freebie te downloaden. Je klant moet een indruk hebben van wat ie kan verwachten, dus voeg ook een afbeelding van de cover van je freebie toe. Deze maak je eenvoudig met bijvoorbeeld een mock-up generator. Wij zijn fan van Mediamodifier.

Houd er rekening mee dat je potentiële klanten toestemming moeten geven om op je mailinglijst terecht te komen. Als je niet een verplicht vinkje vraagt, vermeld dan onderaan bij je formulier bijvoorbeeld: ‘Door je aan te melden voor de [naam freebie] schrijf je je ook in voor onze nieuwsbrief’. Zo houd je je website AVG proof.

Lees hier meer over het AVG proof maken van je website.

 

4) Maak een bedanktpagina

De bedanktpagina bestaat, uiteraard, uit een bedankje voor het downloaden. Je geeft kort wat info van wat men nu kan verwachten (‘je ontvangt een mail waar je het ebook kan downloaden’) en er is een knop om terug te gaan naar je homepage. Dit voorkomt dat mensen je site wegklikken. Optioneel is nog om een upsell aan je bedanktpagina toe te voegen. Als je hiervoor kiest, houd de upsell zo laagdrempelig mogelijk. Bijvoorbeeld, een coach call, een mini-cursus of een boek dat je geschreven hebt.

Ga terug naar je formulier (Marketing > Forms > klik jouw freebie formulier aan. Je wilt de mensen naar jouw bedanktpagina sturen die je speciaal voor de freebie hebt gemaakt. Dit doe je door in het blokje rechts After Submission de onderste optie aan te vinken: Send the contact to a custom thank you page. Selecteer de naam van je bedanktpagina en activeer de optie Pass submission data to the thank you page. Klik op Save anders wordt de bedanktpagina niet opgeslagen.

 

5) Schrijf je emailserie

Tijd om je emailserie te maken, daar draait het immers om. Ga naar Marketing > Email Campaigns > New Email Campaign > Email Sequence. Geef je sequence een naam. Vervolgens kan je een template kiezen.

Lees hier Hoe je je emailtemplate opmaakt in jouw huisstijl.

Je zie bij de instellingen Day staan, die staat standaard ingesteld op 1. Zet deze op 0, dan ontvangt de persoon direct je mail met de freebie. In dit mailtje zet je natuurlijk een knop met de download en je vertelt iets over de voordelen van je freebie. Vertel ook heel kort iets over jouw bedrijf.

In je volgende mail stel je Day in op 2, deze ontvangen ze dan twee dagen later. Begin deze mail met de vraag: ‘Heb je de [naam freebie] al gedownload? Je kan hem hier nog een keer downloaden.’ En voeg nogmaals de knop met de download toe. Verder ga je in deze mail uitgebreider in op jezelf en je bedrijf.

De volgende mail kan een succesverhaal van een van je klanten zijn of je kan dieper ingaan op de producten/diensten van je online business. Idealiter bestaat je emailserie uit 3 tot 5 mailtjes. In de laatste mail zet je een upsell. Wederom is dit een laagdrempelige upsell, zoals een mini-cursus, een coach call, een webinar… 

Houd er rekening mee dat er een aantal dagen tussen alle mails zit. Je wilt niet elke dag een mail versturen en vervolgens overkomen als een spammer.

 

6) Voeg automations toe

Nu je emailserie staat kan je jouw automations toevoegen aan je formulier. Ga terug naar Marketing > Forms. Klik je freebie form aan en scroll naar beneden om de automations toe te voegen. Deze automations voeg je toe:

When Form is submitted > Then Subscribe to emailsequence > klik jouw freebie emailserie aan.
Add a tag > Select tag (of direct typen) > geef een tag die voor jou herkenbaar is.

Wij hadden nog de vraag toegevoegd of de potentiële klant al een Kajabi gebruiker is met verschillende antwoord opties. Hiervoor hebben wij de volgende automation ingesteld:

When Form is submitted > Then Add a tag > Kajabi potential > Add condition: If 'Gebruik je het software pakket Kajabi' contains 'Nee, maar ik ben wel geïnteresseerd'.

Je kan hier dus conditions toevoegen en per antwoord op de vraag een tag toevoegen. Deze tags helpen je om je klantreis beter in beeld te brengen. Onder Contacts vind je jouw klanten terug, je kan hier o.a. alle producten, offers en tags vinden, of de klant ingeschreven staat op je mailinglijst en wanneer de klant voor het laatst actief is geweest. Let wel dat je deze conditie-automations alleen kan gebruiken bij de Growth, Pro en Access pakketten van Kajabi. Binnen het Basic pakket kun je geen condities toevoegen

 

7) Testen

Tot slot, heel belangrijk: test of alles werkt door jezelf in te schrijven voor je freebie. Gebruik hiervoor een ander emailadres dan waar je Kajabi op gebruikt. Of vraag of iemand anders zich inschrijft.

Om te testen of alle links en de weergave van je mailtjes uit de serie kloppen, klik je op Sent test email in het emailoverzicht.



Aan de slag met Kajabi

Wil jij ook eenvoudig je freebie funnels kunnen maken in Kajabi? Je kan Kajabi nu 30 dagen gratis uitproberen. Meld je aan via onze link en ontvang naast deze dubbele proefperiode ook ons Bonuspakket!

Aanmelden Kajabi + Bonuspakket 🎁

 

Lotte
Website design & social media

 

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT