Hoe maak je een originele 404-pagina?
Ook wel eens verdwaald geraakt op een website? Dat je in eens te zien krijgt dat de pagina niet bestaat? Je wilt niet dat je website bezoekers dat meemaken. Maar het kan altijd gebeuren dat een bepaalde pagina op je website niet meer werkt. Je hebt ooit een url aangepast, of wellicht een tikfout gemaakt toen je de link ergens toevoegde. Je hebt het toch liever niet. Want uit onderzoek blijkt dat ruim 73% van de bezoekers wegklikt van je website nadat ze op een 404-pagina tevoorschijn zijn gekomen.
Niet gek, want deze 404-pagina’s zijn vaak simpel en saai. Meestal word je teruggeleid naar de homepage. In principe hoeft deze pagina ook niet uitgebreid te zijn. Het is immers een foutmelding, daar hoeft weinig informatie op te vinden te zijn.
Maar je kan er wel voor zorgen dat je verdwaalde bezoeker verrast wordt met een originele 404-pagina, zodat er niet direct weggeklikt wordt, maar juist actief ondernomen. In dit artikel geef ik je voorbeelden en tips hoe je jouw 404-pagina op kan leuken en zelfs tot meer verkopen kan leiden.
Wat is een 404-pagina?
Een 404-pagina is een foutmelding die wordt weergegeven wanneer een gebruiker op een webpagina terechtkomt die niet (meer) bestaat. Een 404-pagina kan je effectief in zetten door deze dusdanig te ontwerpen dat je bezoekers niet wegklikken. Met de juiste informatie en elementen zullen ze op je website blijven.
Ik geef een aantal belangrijke elementen om je 404-pagina optimaal te benutten.
7 belangrijke elementen van een goede 404-pagina
1. Duidelijke en begrijpelijke foutmelding
Maak duidelijk dat de gebruiker op een niet-bestaande pagina is beland, bijvoorbeeld door te melden: "404: Pagina niet gevonden" of "Oeps! Deze pagina bestaat niet." Dit is de simpele variant.
Je kan er ook creativiteit en humor in stoppen, zoals consultingbureau Destilled heeft gedaan:
Dit is dan ook mijn volgende tip.
2. Creativiteit en humor
Een creatief ontwerp of een vleugje humor kan de frustratie van de gebruiker verminderen en hen aanmoedigen om verder te zoeken op je website. Dit kan humor zijn in tekst, met een woordspeling. Of doormiddel van het beeld, laat tekst en beeld op elkaar aansluiten.
3. Consistentie in ontwerp en huisstijl
Creatief zijn met je 404-pagina is leuk, maar zorg er wel voor de pagina in lijn is met de rest van je website qua kleuren, lettertypen en elementen in design.
4. Navigatie-opties
Maak de navigatie-opties eenvoudig. Denk aan een zoekbalk, een link naar de homepage en/of een overzicht van belangrijke pagina's op de website.
Carola van de Gelukkige Eter toont twee buttons die naar de twee belangrijkste pagina's van haar onderneming navigeren: de homepage van De Gelukkige Eter. En de ledensite: De Eetgeluk Universiteit.
5. Vriendelijke en behulpzame toon
Gebruik een vriendelijke en empathische toon om de gebruiker gerust te stellen en terug te leiden naar de juiste pagina. Je kan aangeven waarom de bezoeker een foutmelding gekregen heeft en direct oplossingen bieden om dit op te verhelpen.
6. Contactinformatie
Als iemand niet kan vinden wat hij zoekt, kan het handig zijn je contactgegevens in beeld te brengen, zoals een e-mailadres of telefoonnummer. Nu kan er contact worden opgenomen voor hulp bij het vinden van de juiste informatie.
7. Gebruik een nieuwe call to action
Een slimme manier om de 404 een winstgevende draai te geven, is je bezoeker een cadeautje te geven. En waarom ook niet? Denk aan een gratis ebook of laat ze kiezen. Maar je kan ook nog verder gaan. Zeg dat je het jammer vindt, dat de pagina niet meer bestaat, maar dat je ze een bonus wilt geven voor het vinden van de pagina, bijvoorbeeld een coupon code voor je producten. Zo maak je van de vervelende 404 pagina ineens een leuke cadeau pagina. En wie wil er nu niet verrast worden door cadeautjes (afgezien van moppersmurf).
Analyse en monitoring
Je kan ook proberen te voorkomen dat een pagina niet meer bestaat of gevonden kan worden. In ieder geval op je eigen website, alle links op je website moeten werken. Houd achter de schermen in de gaten of alles op je site wel duidelijk te vinden is. Door 404-fouten te monitoren met behulp van analytische tools, kan je problemen achterhalen en direct oplossen. Dit kunnen ‘broken links’ zijn of verouderde content. Dit kan met een broken link checker, zoals die van Ahrefs of Screaming Frog. Deze hebben zelf ook een leuke 404-pagina trouwens.
Ahrefs geeft het perfecte voorbeeld van wat een broken link nou eigenlijk is.
Screaming Frog maakt gebruik van een visueel grapje, een frog (kikker) is immers geregeld in een pond (vijver) te vinden, gecombineerd met een grappige korte tekst. Leuke side note: de visjes en water kringen bewegen!
Bouw je website met originele 404-pagina in Kajabi
Kajabi is een alles-in-één platform waarin je jouw online business kan bouwen. Met ingebouwde websitepagina’s (inclusief die 404-pagina š), custom made landingspagina’s, een beveiligde leeromgeving, mogelijkheid om te bloggen, podcasts te uploaden, coachtrajecten te organiseren en nog veel meer! De 404 in Kajabi kan je helemaal naar je eigen hand zetten. Pas bovenstaande tips toe en maak van jouw 404 een leuke belevenis voor je bezoekers.
Veel van de voorbeelden uit dit artikel zijn (door ons) gebouwd in Kajabi. Nieuwsgierig wat wij en Kajabi voor jou kunnen betekenen? Probeer Kajabi nu 30 dagen gratis uit en ontvang ons Bonuspakket! Hierin zitten o.a. gratis Nederlandstalige Kajabi trainingen en een 1:1 Business Strategie gesprek met Bastiaan de Koning.
Aanmelden 30 dagen gratis Kajabi
Lotte
Website design & social media
Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert
Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.