Kajabi Ghost Offer: Schakel de log-in email uit
Kajabi heeft een vervelende eigenschap dat bij iedere verkoop een account wordt aangemaakt. Kajabi is ooit opgericht als een platform voor online cursussen, dus dat was destijds wel logisch. Maar inmiddels kan Kajabi voor veel meer gebruikt worden, en kun je ook producten of diensten verkopen, zonder dat mensen een account tot je leeromgeving moeten krijgen.
Dit probleem kunnen we helaas niet oplossen, maar ik bedacht deze week een work-around die het wel een stuk logische en minder verwarrend maakt. Die wil ik je graag meegeven.
Voor wie speelt dit?
Iedereen die producten via Kajabi (of een extern betaalsysteem) verkoopt aan nieuwe klanten, zonder dat daar een officieel Kajabi product (cursus) aan hangt. Dit zijn bijvoorbeeld: coach-sessies, ebooks, webinars, seminar, strippenkaart of een extern fysiek product. Dit heten ghost offers, omdat er geen echt Kajabi product aan het offer is gekoppeld.
Wat is het probleem met Kajabi ghost offers?
Kajabi maakt van elke klant een member en stuurt een email met log-in informatie aan alle nieuwe klanten die een offer kopen (purchase) of krijgen (granted). Kajabi doet dit ook als het offer leeg is (ghost offer).
Dit is verwarrend voor je nieuwe klant. Want waarom krijg je een email vanuit Kajabi met log-in gegevens voor een leeromgeving, wanneer je geen online cursus hebt gekocht? En als je inlogt in die leeromgeving, dan is er ook geen enkele training te zien.
Deze inloggegevens email wordt eenmalig gestuurd aan nieuwe klanten. Wanneer deze klant later nog een product of training koopt, dan wordt deze email niet nog eens gestuurd.
Kan Kajabi dit oplossen?
Ja, maar ze lopen er niet echt hard mee. Help ons door een request te plaatsen op https://ideas.kajabi.com. Hoe meer aanvragen, hoe beter.
“Please don’t send a Member Welcome Email to people who purchased or were granted a ghost offer. This is confusing to the clients because they become member to an e-learning with no products in it. And even better, don’t create a member account for people with a ghost offer.”
Work around voor ghost offers – Member welcome email
Ik heb een work-around bedacht voor deze ghost offers. Het is geen echte oplossing, maar wel heel elegant. Een echte work-around dus. Kort uitgelegd: haal de log-in gegevens uit het automatische log-in emailtje en voeg deze toe aan de emails bij je producten. Iemand met een ghost offer wordt op de achtergrond wel member, maar krijgt daar geen bericht van, dus er is geen verwarring meer.
Stap 1: Neutraliseer de email met log-in informatie
Ga naar: Kajabi > Settings > Email templates > Member Welcome Email
Dit is de email die aan alle nieuwe members wordt gestuurd, ook als ze een ghost offer kopen. Dat is niet uit te schakelen, maar we kunnen wel de inhoud wijzigen.
Voor deze work-around haal je alle tekst weg en schrijf je een korte email als:
Hi {{member.first_name}},
Je aanmelding is goed ontvangen. Je ontvangt in een aparte email meer informatie over jouw product. Mocht je deze niet hebben ontvangen, controleer je spam-folder.
Hartelijke groet, jouw naam etc.
Het mailtje tegenhouden lukt niet en er wordt nog steeds een account voor ze aangemaakt in Kajabi. Maar je voorkomt dat mensen met een ghost-offer nu log-in gegevens ontvangen waar niet duidelijk van is waartoe ze dienen.
Stap 2 (optie A): Voeg de log-in info toe aan de Grant Offer email
Ga naar: Kajabi > Settings > Email templates > Offer Grant Confirmation
Dit is een optionele email die Kajabi verstuurt wanneer je een offer 'grant'. Deze wordt gestuurd bij iedere product dat mensen krijgen en waarvoor ze dus moeten inloggen.
Pas deze email aan als volgt:
Gefeliciteerd!
Je hebt toegang gekregen tot "{{offer.title}}" op {{site.title}}.
Je kan inloggen met je emailadres: {{email}} en je wachtwoord met de link hieronder. Ben je je wachtwoord vergeten of log je voor het eerst in, dan kan je daar ook je wachtwoord resetten.
<a href="{{site_login_url}}" class="btn btn-primary">Inloggen</a>
Heb je vragen, stuur ons een email op <a href="mailto:{{ site.support_email }}">{{ site.support_email }}</a>
{{site.title}}
Als je wilt, kun je het wachtwoord ook opnemen in deze email, voeg dan {{password}} toe als macro.
Stap 2 (optie B): Voeg de log-in info toe aan je eigen bevestingsemails
Wanneer je in plaats de Optie A emails je eigen emails wilt gebruiken, kun je je eigen email sturen in een automation onderaan je Offer, dan wel subscribe je je klanten aan een email serie. In de eerste email voeg je onderaan de email de volgende tekst toe.
PS: Je kan inloggen met je emailadres: {{email}} en je wachtwoord met de link hieronder. Ben je je wachtwoord vergeten of log je voor het eerst in, dan kan je daar ook je wachtwoord resetten.
<a href="{{site_login_url}}" class="btn btn-primary">Inloggen</a>
Heb je vragen, stuur ons een email op <a href="mailto:{{ site.support_email }}">{{ site.support_email }}</a>
Conclusie
Met deze opzet krijgen alleen de mensen die een cursus hebben gekocht de inloggegevens, dan wel via het automatische Offer Grant Confirmation email, dan wel via jouw eigen email.
De mensen die een ghost offer hebben gekocht, krijgen alleen nog het korte bevestigingsemailtje.
Ik hoop dat dit je helpt,
Groet, Bastiaan
Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert
Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.