PROBEER KAJABI UIT >>
10 Essentiële onderdelen van een succesvolle salespage
kajabi mastery online marketing

10 Essentiële onderdelen van een succesvolle salespage

Als website designers werken we met websites van veel verschillende ondernemingen. Elke website en elk bedrijf is anders en heeft een andere invulling, dat spreekt voor zich. Toch is elke website opgebouwd uit dezelfde belangrijke webpagina’s. Denk aan de homepagina, de contactpagina, de ‘over mij’ pagina. En misschien wel de meest interessante pagina: de salespage, of verkooppagina.

Elke onderneming deelt deze pagina weer net iets anders in. Waar de ene ondernemer hier ‘de langste webpagina ooit’ van maakt, houdt de ander hem kort maar krachtig. Er is hierin geen goed of fout. Wat werkt voor jouw product of dienst en waar jouw doelgroep op 'aan' gaat, is wat telt. 

Wel zijn er essentiële onderdelen om rekening mee te houden. Want een goed ontworpen verkooppagina kan het verschil maken tussen een succesvolle conversie en een gemiste kans.

Eerder gaven we je al ‘7 Psychologische tactieken voor een overtuigende verkooppagina’.

In dit artikel bespreken we de belangrijkste onderdelen waaruit een verkooppagina moet bestaan.

 

Wat is een verkooppagina?

Een verkooppagina of salespage is een essentieel onderdeel van elke succesvolle online onderneming. Het is de webpagina waar je potentiële klanten overtuigt om jouw product of dienst te kopen.

 

Uit welke onderdelen moet een verkooppagina bestaan?

1. Pakkende H1 kop

Het eerste dat bezoekers zien wanneer ze op jouw verkooppagina terechtkomen, is de H1 kop. Dit is de titel van de pagina, welke ook belangrijk is voor je SEO, om gevonden te worden in Google.

Een sterke, pakkende kop houdt de aandacht van de bezoeker vast. Zorg er dus voor dat je kop duidelijk maakt wat je aanbiedt en waarom jouw product of dienst de beste keuze is. En een goede foto is natuurlijk zeer gewenst daarbij.

 

2. Ondertitel

De ondertitel moet de H1 kop ondersteunen en geeft aanvullende informatie over jouw aanbod. Je kan de ondertitel inzetten om de voordelen van jouw product of dienst voor je potentiële klant verder uit te werken.

 

3. Inleiding: het probleem en de oplossing

De inleiding is de plek om je bezoeker verder in jouw verkooppagina te trekken. Je benoemt hierin het probleem waar jouw doelgroep mee zit. Na dit probleem geef je direct de oplossing: jouw product of dienst. Vertel ook het belang van deze oplossing, wat haalt men eruit?

 

 

4. Opsomming van voordelen

Vervolgens ga je opsommen wat de belangrijkste voordelen van jouw product of dienst zijn. Dit helpt je bezoekers snel te begrijpen waarom ze jouw aanbod zouden moeten overwegen. Let daarbij op dat jet over de voordelen hebt zoals je klant die gaat ervaren. Hoe gaat hun level of onderneming veranderen wanneer ze jouw product kopen? Worden ze gelukkiger? Besparen ze kosten? Wordt hun werk efficiënter of sneller of kunnen ze minder tijd verliezen aan stomme werkzaamheden? Worden hun relaties beter? Krijgen ze meer zelfvertrouwen. Dit zijn voordelen die je klant wilt ervaren. Dit is de plek waar je de grote belofte maakt waar je klant op zal reageren. Dus zorg dat die je die beloftes ook kan waarmaken.

 

5. Aantrekkelijke visuele elementen

Visuele elementen zijn een belangrijk onderdeel van een effectieve verkooppagina. Gebruik afbeeldingen of video’s van hoge kwaliteit om je product of dienst op een aantrekkelijke manier te presenteren. Zorg ervoor dat de visuele inhoud relevant is, het moet het verhaal dat je vertelt ondersteunen.

 

 

6. Sociaal bewijs en testimonials

We schreven hier al over in de blog ‘De psychologie achter een succesvolle verkooppagina’. Sociaal bewijs is een krachtig middel om het vertrouwen van je bezoekers te winnen. Voeg geregeld testimonials van tevreden klanten toe aan je verkooppagina. Dit geeft lucht wat betreft het design. En, belangrijker nog, ze helpen het bewijs te leveren dat jouw product of dienst écht werkt.

  

7. Duidelijke call-to-action (CTA)

Jouw verkooppagina heeft eigenlijk maar één doel: er moet op een knop geklikt worden. Via deze knop wordt jouw product of dienst aangeschaft, of hiervoor op een wachtlijst ingeschreven.

Deze knop noemen we een call-to-action (CTA). Deze knop is over jouw hele verkooppagina te vinden. Deze plaats je al vanaf de inleiding. Alle secties die volgen geven de bezoekers extra overtuiging om op die knop te klikken. Zorg er dus voor dat je CTA opvalt en gemakkelijk te vinden is.

 

8. Veelgestelde vragen (FAQ)

Vergeet niet een sectie toe te voegen die antwoord geeft op alle vragen die jouw potentiële klanten kunnen hebben. We noemen dit de veelgestelde vragen, of Frequently Asked Questions (FAQ).

Deze FAQ-sectie helpt eventuele zorgen of twijfels van je bezoekers weg te nemen. Door antwoord te geven op de meest gestelde vragen zorg je ervoor dat je bezoekers alle informatie hebben die ze nodig hebben om het besluit te nemen jouw product of dienst te kopen.

 

9. Garantie

Sommige potentiële klanten twijfelen en denken. Maar wat als het niet het juiste product is? Wat als het niet werkt? Wat als... Zij willen graag weten dat ze van de aankoop afkunnen. Het aanbieden van een garantie kan potentiële klanten geruststellen en hen aanmoedigen jouw product te kopen. Verwoord deze garantie in duidelijke taal, geef ook aan wat de voorwaarden zijn. Uit de statistieken van vele verkopen blijkt dat het bieden van een 100% geld terug garantie tot meer omzet leidt dan je uiteindelijk aan garantie moet terug betalen. Natuurlijk zijn er mensen die de garantie misbruiken, maar bedenk, dis hadden zonder de garantie ook niet gekocht. Je wilt de mensen die twijfelen met deze optie dat kleine zetje extra geven.

 

10. Contactinformatie

Contact zorgt voor vertrouwen. Het is daarom belangrijk om bereikbaar te zijn voor jouw (potentiële) klant. Wanneer je bezoekers gemakkelijk contact met je kunnen opnemen, wekt dit vertrouwen op. In zowel jou als jouw bedrijf. Dit vertrouwen draagt ook weer bij aan de aankoopbeslissing van jouw potentiële klanten.

 

Nog meer effectieve onderdelen voor een long salespage

Naast deze 10 essentiële onderdelen, zijn er nog extra elementen die je kan toevoegen aan jouw verkooppagina. Je maakt dan een zogeheten long salespage.

  • Benoem de bezwaren en haal ze weg: Waarom willen ze niet kopen? Hiermee filter je de afhakers er gelijk uit.
  • Een countdown timer geeft het effect van schaarste, hiermee krijgt de potentiële koper het gevoel dat ie er snel bij moet zijn.
  • Voeg tussendoor een aanmoediging toe of en quote, voor dat extra stukje motivatie
  • Bied een extra bonus voor de snelle koper. Dit heeft ook te maken met het principe van schaarste. Het wekt urgentie op. ‘Als ik nu snel koop, krijg ik een bonus!’
  • Geef een overzicht met wie je gewerkt hebt. Denk hierbij aan bedrijven of bekende mensen, of voeg logo’s toe waar je zoal verschenen bent (op radio, tv, een tijdschrift?).
  • Voeg een over mij sectie toe. Vertel de bezoeker wie je bent, een samenvatting van jouw verhaal en waarom je dit product aanbiedt. Voeg een ‘Lees meer’ knop toe die verwijst naar je Over Mij pagina.

 

Conclusie

Een effectieve verkooppagina is essentieel voor het succes van jouw online onderneming. Door de bovengenoemde tien onderdelen te verwerken op jouw salespage, spoor je potentiële klanten aan om actie te ondernemen en jouw product of dienst te kopen.

 

Tip: Vergeet niet om je verkooppagina continu te testen, te analyseren en te optimaliseren, zodat je de best mogelijke resultaten behaalt!

 

Bouw je verkooppagina in Kajabi

Kajabi maakt het makkelijk om jouw salespage in te bouwen, dankzij Kajabi's uitgebreide set tools en functies. Denk aan afbeeldingen, video’s, countdown timers, testimonial sliders, prijsoverzichten, etc. En voor de échte tech savvy people onder ons is er de mogelijkheid je eigen styling toe te passen door middel van CSS code. 

Uiteraard kunnen wij jou hierbij helpen. Maak gebruik van onze eigen ontworpen website template. Of laat je website, inclusief verkooppagina, door ons bouwen.

Bekijk hier wat we allemaal voor je kunnen betekenen.

Heb je nog geen Kajabi? Meld je dan nu aan. Via onze link krijg je een dubbele proefperiode van 30 dagen, in plaats van de standaard 14 dagen die Kajabi zelf aanbiedt!

Wij zijn officiële Kajabi partner. Meer informatie over Kajabi vind je hier.

 

Aanmelden 30 dagen gratis Kajabi

 

Lotte
Website design & social media

 

 

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT