De juridische kant van de one-click-upsell
De one-click-upsell klinkt als een geweldige marketingtool. Je klant rekent af en zonder extra handelingen kan je vervolgens extra producten verkopen aan je nieuwe klant. Je extra omzet schiet omhoog. Bij credit card betalingen heb je dit wellicht wel eens gezien. Bij iDeal of BanContact betalingen is het technisch ook mogelijk, echter ligt dat juridisch veel complexer.
Bij Linktopay – het iDeal betaalplatform voor Kajabi – krijgen we vaak de vraag of we ook one-click-upsells kunnen aanbieden. We hebben uitvoerig naar de werking gekeken en overlegd met Mollie (de partij die dit mogelijk maakt).
Onze conclusie is dat we de one-click-upsell niet vinden passen in een transparante verkoper-klant relatie en dat we het daarom niet aanbieden.
Dit onderwerp is behoorlijk ingewikkeld. Daarom bespreken we uitvoerig de techniek en de juridische werking. Zo hopen we dat iedere ondernemer/verkoper een eigen mening kan vormen bij de one-click-upsell en waarom Linktopay deze dienst niet zal aanbieden.
Wat is een one-click-upsell?
Bij een one-click-upsell koopt een klant een product en betaalt iDeal of BanContact. Op de bedankpagina – na de betaling – krijgt de klant een nieuw aanbod te zien voor een ander product. De klant kan dit product dan met één klik kopen, zonder een tweede maal door het betaalproces heen te gaan.
Een one-click-upsell vindt dus plaats NA EEN VERKOOP. Dit in tegenstelling tot kassakoopjes of order bumps, die vinden plaats voordat men afgerekend heeft. Deze laatste twee zijn volkomen transparant en daar is juridisch niets mis mee.
De one-click-upsell met iDeal of BanContact ligt dat anders.
Hoe werkt een one-click-upsell technisch?
Zoals je weet moet je om te kunnen betalen met iDeal of BanContact inloggen in je bank-app en vanuit deze app toestemming geven voor de transactie. Een zogeheten twee staps authorisatie om misbruik te voorkomen.
Bij een one-click-upsell hoeft dat niet. Er wordt gebruik gemaakt met een sepa-incasso (Nederlands), sepa-domiciliëring (Belgisch) of sepa-recurring (Engels). Deze extra betaling kan alleen plaatsvinden indien er een zogeheten sepa-machtiging aanwezig is.
Bij een sepa-machtiging heeft de koper toestemming gegeven aan de verkoper om op een later tijdstip geld van de bankrekening af te schrijven. Dit is een juridische overeenkomst tussen de koper-verkoper-bank, die expliciet tot stand hoort te komen.
Mollie – de payment service provider die ook sepa-incasso aanbiedt – heeft het mogelijk gemaakt dat een eerste iDeal of BanContact betaling kan werken als die officiële machtiging van de verkoper aan de koper. Dit is op zich gebruikelijk wanneer je een abonnement aangaat, of in meerdere termijnen afrekent. De koper gaat dan bij de eerste betaling akkoord dat de verkoper de toekomstige termijnen van jouw bankrekening mag afschrijven.
De one-click-upsell maakt ook gebruik van deze machtigingsconstructie.
Bij de initiële iDeal of BanContact betaling wordt een machtiging afgegeven om toekomstige bedragen af te schrijven. Die machtiging wordt echter niet gebruikt om de toekomstige termijnen af te schrijven, maar om extra aankoop te realiseren.
Bij een one-click-upsell vindt de aankoop dan niet plaats via iDeal of BanContact, maar door een sepa-afschrijving van de bankrekening, enkele dagen na de aankoop. Voor deze nieuwe betaling hoeft de klant ook niet meer in te loggen in de bank-app en daar het bedrag te bevestigen. (Weet ook dat je klant pas enkele dagen later ziet dat er geld afgeschreven is, en dat bedrag kan laten storneren.)
Hoe werkt een one-click-upsell juridisch?
Een sepa-machtiging is een juridische overeenkomst tussen de koper-verkoper-bank.
Hoe deze machtiging tot stand?
- Een koper geeft een sepa-machtiging af, door een fysieke handtekening te zetten op ouderwets papier en dat terug te sturen.
- Een koper geeft een sepa-machtiging meestal automatisch en digitaal af wanneer ie online een abonnement afsluit of in termijnen wilt betalen.
Minder gebruikelijk is de volgende optie.
- Een koper kan een dergelijke machtiging afgeven wanneer je daar expliciet om vraagt. Dit zie je soms in een afgeschermd account bij sommige webwinkels. De klant moet dan eerst inloggen en een account aanmaken. Daarna komt de vraag: “Wilt u uw betaalgegevens opslaan om toekomstige aankopen met één klik af te kunnen rekenen?”. Daar kan de koper 'ja' of 'nee' op zeggen. De koper heeft een keus en kan de machtiging desgewenst ook weer stoppen.
Het probleem met de laatste optie, is dat de meeste mensen geen toestemming zullen geven om hun betaalgegevens te bewaren. En waarom zou je ook bij een eenmalige aankoop?
Zonder deze toestemming ben je als verkoper juridisch niet gerechtigd om die sepa-machting aan te maken en zullen one-click-payments niet werken. Om dit te ondervangen kun je in je algemene voorwaarden opnemen dat een koper, bij een eenmalige aankoop, ook altijd een sepa-machtiging af geeft aan de verkoper voor toekomstige verkopen.
Maar jij weet even goed als ik, dat een koper die algemene voorwaarden zelden leest. Bovendien heeft de koper tijdens het verkoopproces geen keuze om 'nee' te zeggen tegen het aanmaken van die sepa-machtiging. En er is ook geen mogelijkheid om de machtiging in te trekken. Feitelijk geeft de koper met de aankoop aan de verkoper vrij spel. Geloof mij, dit houdt bij de rechter geen stand.
Deze laatste methode is eigenlijk de enige praktische manier om one-click-payments met iDeal of BanContact te kunnen laten werken.
Maar kan het via de algemene voorwaarden?
Stel je eens voor dat jij een product online koopt op. Zou jij dan als koper tijdens de verkoop akkoord gaan met de volgende vraag?
- Ik machtig de verkoper om op elk moment zonder tussenkomst van mijn bank-app geld van mijn bankrekening te halen.
Ik denk dat je dit een dikke NEE geeft. Geen enkele koper zal hiermee akkoord gaan.
Als je als verkoper toch one-click-upsells aan wilt bieden, heb je geen andere keus dan jezelf juridisch in te dekken en de toestemming voor de machtiging te verstoppen. Maar is dit hoe je met je klant wilt omgaan?
Vanuit de AVG (GDPR) gezien is een one-click-upsell ook een aandachtspunt. Je mag volgens de AVG niet meer gegevens bewaren dan strikt noodzakelijk is voor de transactie. Door altijd een machtiging op de achtergrond aan te maken, worden er juridische gegevens opgeslagen (de toestemming en de bankgegevens) die niet noodzakelijk zijn voor die iDeal of BanContact betaling. Bovendien weet je als koper niet eens dat het is gebeurd en kun je hem ook niet intrekken.
Wat nou als ik bij de one-click-upsell expliciet uitleg dat er in één klik wordt afgerekend?
Hoe goed je het ook uitlegt of afschermt, je kan niets zonder die machtiging. Het probleem met de sepa-machtiging is dat de koper hier vooraf toestemming voor moet geven. Indien de koper dat (bewust) gedaan heeft, is het prima.
Je ziet het wel eens dat webwinkels vragen of ze je bankgegevens mogen opslaan om toekomstige aankopen makkelijker te maken. Het verschil met de one-click-upsell is dat je altijd eerst moet inloggen en dat je binnen die omgeving expliciet toestemming geeft. Het is volledig transparant.
Wat is de juiste weg?
Ik heb er helemaal niets op tegen wanneer je na de eerste aankoop een geweldig aanbod wilt doen voor een ander product. En ik snap de verleiding van de one-click-upsell, maar ik heb wel wat tegen de manier waarop. Ik vind dat je transparant moet zijn naar je koper over de transactie. En dat kan alleen wanneer je je koper die keuze laat.
Dus bij dat geweldige aanbod op de bedankpagina zet je alsnog een nieuwe koopknop naar een nieuwe iDeal of BanContact betaling. Je klant hoeft dan alleen nog een keer via zijn eigen bank app te bevestigen, en je hebt een volkomen transparante verkoop.
Ik hoop dat ik dit juridische complexe verhaal wat duidelijker voor je heb kunnen maken. Heb je toch nog een vraag? Stel hem gerust!
Groet,
Bastiaan
Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert
Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.