Online marketing is net als vragen om seks
Stel, je staat in de kroeg en een onbekend persoon vraagt: Wil je seks met mij? Bijna zeker dat je zegt, no way! Tenzij het een werkelijk onweerstaanbaar persoon is.
Stel, die persoon had je een drankje aangeboden en daarna direct gevraagd: Wil je nu seks met mij? Nog steeds is de kans heel klein.
Stel, die persoon gaat een gesprek met je aan, je doet leuke dingen samen, lacht veel en de persoon vraagt dan: Wil je seks met mij? Misschien wel, misschien niet, de kans dat je het met een lach af doet is wel groter.
Stel, die persoon voldoet aan al jouw vereisten, is ook nog leuk, grappig, attent, en sexy. Best kans dat jij dan aan die persoon vraagt: Wil jij seks met mij? Of misschien stuur je er zelf stiekem op aan.
Hoe wil jij benaderd worden? Situatie 1 of situatie 2 zeker niet.
Waarom zou dit in de online marketing wereld anders zijn?
Waarom zou iemand die je niet kent, out of the blue, jouw training kopen?
Waarom zou iemand direct zijn portemonnee trekken als die alleen jouw ebook heeft gedownload?
En hoe gaaf is het als een klant naar jou toe komt en zegt: wil je mij helpen, hier is mijn geld?
Twee basislessen voor online marketing
De eerste les die je hieruit kan leren is dat je niets kan verkopen zonder Know, Like en Trust. Wanneer je potentiële klanten je nog niet kennen of vertrouwen, kopen ze waarschijnlijk weinig tot niets.
De tweede les is dat je een onweerstaanbaar aanbod moet hebben, want dat verkoopt een stuk makkelijker. Wanneer jouw product niet uitstijgt boven het gemiddelde, is het onvoldoende aanlokkelijk om speciaal naar jou te komen.
7 Manieren om je online training te verkopen
Hoe wil jij jouw online training gaan verkopen?
Dit is een van de eerste vragen die ik stel aan mijn coachklanten. Nog voordat ze hun training gaan maken.
Want als je nog niet weet hoe jij je online training gaat - en vooral ook kan - verkopen, is de kans groot dat je tegen teleurstellingen aanloopt.
Wat ik je wil vragen is om vandaag eens op deze manier naar je eigen online producten en trainingen te kijken. In welke van bovenstaande fases bied jij je trainingen aan (of was je van plan dat te doen)? En hoe kan je dat omdraaien dat de mensen naar jou toe komen? Hoe maak je jouw producten zo onweerstaanbaar (sexy), dat de klanten zelf naar je toe komen?
Om je op pad te helpen met Know, Like en Trust heb ik 7 manieren om je online cursus onder de aandacht te brengen.
1. Verkopen vanuit je email
Oh oh... Spam Alert!!! Inderdaad oppassen geblazen. Dit kan overkomen als de eerste situatie in de kroeg, wanneer iemand jou direct om seks vraagt. Maar dat hoeft niet.
De ongeschreven regel in marketingland is dat je 3 à 4 emails met waardevolle content moet leveren voordat je een aanbod geeft. Stuur je iedere keer een aanbod, dan komt dat over als spam. Doe je het nooit, dan weet je klant niet dat ze iets bij je kunnen kopen.
Dus hoe bied je jouw product aan? Zelf houd ik ervan als dat open en eerlijk is. Geen addertjes onder het gras. Met een onweerstaanbaar aanbod en voldoende Know, Like en Trust, hoeft dat geen probleem te zijn.
Wat je steeds vaker tegenkomt zijn lange verhalen met een aanbod voor het een of ander. Je moet je eerst door lange teksten heen worstelen om er dan achter te komen dat ze je feitelijk iets willen verkopen. Wijze lessen, weinig wol. Het spreekt mij niet aan.
2. Verkopen vanuit video’s
Video's zijn simpel en effectief. Er is weinig interactie, dus verwacht niet dat je grote producten kan verkopen. Video's werken prima voor de lager geprijsde producten. Stuur je potentiële klant naar een video waar je uitleg geeft over je training. Het rendement is relatief laag. Maar je hebt er ook geen omkijken naar. Bij meer kijkers, verkoop je ook meer producten. Het is een numbers game.
3. Verkopen vanuit een live webinar
Een zeer effectieve manier om je trainingen te verkopen is via een LIVE webinar met oprechte interactie. Binnen een webinar kan je goed werken aan de Know, Like en Trust factor en mensen meenemen in het verkoopproces. Ook hier geldt: wees eerlijk dat je iets gaat aanbieden. Zeg het vooraf, dan weet men wat ze kunnen verwachten en blijven ze je vertrouwen wanneer je met je aanbod komt. Het prijspeil van je online product kan stukken hoger liggen. En hoe meer interactie, hoe makkelijker verkopen wordt.
4. Verkopen vanuit geautomatiseerde webinars
Dit is tricky. Ik vind het vervelend om er achter te komen dat ik naar een opgenomen webinar zit te kijken, waarbij de verkoper doet alsof het een live webinar is. Dit zijn de zogeheten evergreen webinars. Meestal beginnen ze binnen een uur nadat je de advertenties zag. Of je kan kiezen uit 3 verschillende data. De trainer is niet in beeld, want dan kan je zien dat het tijdstip niet klopt (dag/nacht). Vragen worden niet beantwoord, hoewel je vraag wel lijkt te zijn opgenomen in de chat. Ik moet ze nageven, het kan echt heel geavanceerd. Het is een prima methode om meer Know, Like en Trust op te bouwen. Maar bedenk wel dat als mensen het gevoel hebben dat ze belazerd zijn (en dat gevaar ligt wel op de loer met evergreen webinars), dat ze hun vertrouwen harder kwijt raken dan dat je het hebt kunnen winnen.
5. Verkopen na een challenge
Een challenge is een mooie gelegenheid om je doelgroep in actie te krijgen. Het is helemaal een prima methode om Know, Like en Trust op te bouwen. Hoe meer je volgers in actie komen, hoe meer ze de volgende stap ook willen. Challenges zijn erg effectief om duurdere producten te verkopen. Maar onderschat het werk van een challenge niet. Het vraagt veel voorbereiding, en je zal gedurende een week of maand elke dag aanwezig moeten zijn voor je volgers.
6. Productlanceringen (product launch formula)
Lanceren is een zeer beproefde vorm van online trainingen aanbieden. Jeff Walker heeft een van de meest succesvolle methodes uitgedacht en dat is door vele succesvolle ondernemers uitgevoerd. Je kent het wel: 3 hele waardevolle video's en een zeer aantrekkelijk aanbod dat maar een korte tijd beschikbaar is. Lees het boek Launch van Jeff Walker maar eens door. Een paar keer per jaar zet je de winkel open en laat je nieuwe klanten toe. Dit is een zeer effectieve methode maar… onderschat zeker het werk van een lancering niet. Een lancering voorbereiden en goed uitvoeren kost meerdere maanden. En gedurende de lancering van 1 à 2 weken kan je met weinig andere dingen bezig zijn. Lanceringen zijn niet voor de beginnende online ondernemer.
7. Verkoop vanaf het podium
Dit is dan wel geen online marketing, maar ik moet het noemen, omdat het een van de meest effectieve methode is om je producten te verkopen. Hoe enthousiaster je ze krijgt gedurende de bijeenkomst, hoe makkelijker je verkoopt. Tijdens je verkoopverhaal voel je direct aan wat de gemoederen zijn in je publiek. Lik op stuk ten aanzien van jouw performance. Je moet natuurlijk wel eerst die zaal gevuld krijgen en dat vraagt wederom een goede online marketing.
Conclusie
Welke methode je ook kiest, verkopen staat en valt bij het hebben van een goede Know, Like en Trust factor en het hebben van een onweerstaanbaar aanbod.
Als jij je volgende product in de markt wilt gaat zetten, neem dan de tips hierboven mee en bedenk vooraf hoe jij jouw product onweerstaanbaar aantrekkelijk maakt en hoe je eerst voor vertrouwen (Know, Like en Trust) zorgt, voor je het aanbiedt.
Want online marketing is net als seks. Zonder consent, geen deal!
Groet, Bastiaan
Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert
Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.