Slim gebruik van Double Opt-in binnen Kajabi
Kajabi heeft de double opt-in optie grondig aangepakt en deze is daardoor erg flexibel geworden en verbeterd. In deze video vertel ik je hoe je double opt-in kan gebruiken om meer positieve interactie met je nieuwe volger te krijgen.
Bij een double opt-in of dubbele opt-in vraag je een nieuwe volger op je mailinglijst om zich of haar aanmelding op jouw mailinglijst te bevestigen vanuit een email. Door deze extra bevestiging is je mailinglijst zuiverder en is de kans kleiner dat je volgers jouw emails als spam aanmerken. Dit komt de betrouwbaarheid van je website ten goede.
De flexibele double opt-in optie is op dit moment nog in beta bij Kajabi. Maar je kan hem wel al activeren via Settings > Labs.
Oud
Wanneer je nog de oude versie van de double opt-in hebt, kun je niet veel meer dan deze optie aanvinken in je Kajabi Forms. Vervolgens stuurt Kajabi een systeem email naar je nieuwe volger. En krijgt je nieuwe volger een standaard bedanktpagina te zien met slecht Nederlands.
Nieuw
Wanneer je de double opt-in optie hebt aangevinkt in Labs (of wanneer deze volledig is uitgerold) dan krijg je meer mogelijkheden binnen je Kajabi Forms. Je kan de tekst van de email aanpassen die je nieuwe volger te zien krijgt. Dit blijft een systeem email (want je volgers staat nog niet op je mailinglijst), maar je kan wel de styling enigszins naar jouw hand zetten. Tevens kan je een landingspagina kiezen die als bedanktpagina wordt getoond aan je nieuwe volger, nadat ze geklikt hebben.
De flow binnen Kajabi met double opt-in voor een nieuwe bezoeker is dan:
- Een websitebezoeker meldt zich aan via een formulier op jouw pagina
- Na aanmelding ziet de bezoeker bedanktpagina (1)
- Via de email krijgt de bezoeker een verzoek tot bevestiging
- Na bevestiging ziet de bezoeker bedanktpagina (2)
- De bezoeker krijgt vervolgens de eerste mail uit je emailserie
De flow binnen Kajabi met double opt-in voor een bestaande volger is dan:
- Een websitebezoeker meldt zich aan via een formulier op jouw pagina
- Na aanmelding ziet de bezoeker bedanktpagina (1)
- De bezoeker krijgt vervolgens de eerste mail uit je emailserie
Let op, de double opt-in in Kajabi is alleen van toepassing op nieuwe mensen op je mailinglijst. Dus cold-leads. Bestaande mensen op je mailinglijst, hoeven zich niet opnieuw aan te melden, en krijgen deze double opt-in email niet (nog eens) te zien.
Optimaal gebruik van de double opt-in binnen Kajabi
Je kan optimaal gebruik maken van de double opt-in binnen Kajabi wanneer je de twee bedanktpagina's behandelt als extra contactmomenten met je nieuwe volger.
Bedanktpagina (1) krijgt iedereen te zien na het invullen van het formulier. Hier is het belangrijk dat nieuwe volgers lezen dat ze hun email moeten bevestigen. Je kan ze daarvoor belonen. Bijvoorbeeld door te zeggen dat ze eBook XYZ krijgen wanneer ze hun email checken en desgewenst hun emailadres bevestigen. Een nieuwe gebruiker snapt wat ie moet doen. Een bestaande gebruiker zal eveneens de email checken om het ebook te kunnen downloaden.
Bedanktpagina (2) wordt alleen getoond aan volledig nieuwe leads op je mailinglijst. Eenmalig dus. Deze pagina kun je gebruiken om ze een geweldig no-brainer aanbod te doen, dat werkelijk maar 1x voorkomt. De double opt-in biedt dus een unieke upsell mogelijkheid, die er eerst niet was. Maak er gebruik van.
Bekijk de video om te zien hoe je de Kajabi Double Opt-in kan instellen.
Voor meer tips, bekijk ook mijn Youtube kanaal.
https://youtu.be/ALTH7teO4I0
Groet, Bastiaan
Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert
Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.