Test of je cursus verkoopt in 3 stappen
Hoe winstgevend wordt jouw nieuwe cursus?
Je kan er nooit 100% zeker van zijn dat het product dat jij bedacht hebt goed gaat verkopen.
De beste manier is om het je klanten te vragen. Maar wat als je die nog niet hebt? Gelukkig er is een manier om - door middel van desk research - erachter te komen in hoeverre jouw cursusidee rendabel is en of het zal aanslaan binnen jouw doelgroep.
Ik leg je in 3 stappen uit hoe jij kunt bepalen wat jouw kans op succes is.
Maar voor je begint, download de handige "Checklist - Test of jouw cursusidee verkoopt".
Download de checklist: Test of jouw cursus idee verkoopt
Stap 1: bepaal wie je ideale klant is
Ik heb het al eens eerder gezegd. Wees niet bang om een niche te kiezen! Veel ondernemers zijn geneigd om hun product in een zo’n breed mogelijke markt te zetten. Hoe groter het publiek, hoe meer verkoop – toch?
Nee, zeker niet! Consumenten gaan steeds vaker op zoek naar producten en oplossingen die specifiek bij hun wensen aansluiten. Wees dus specifiek, het zal alleen maar in je voordeel werken.
Denk eens aan iemand die jij kan helpen met jouw kennis. Nee, geen groep mensen, een individueel persoon. Op deze manier vermijd je een grote demografische groep en kun je je beperken tot de specifieke wensen en verlangens van jouw doelgroep.
Geen zorgen, dat je één ideale klant bedenkt die jouw doelgroep vertegenwoordigd, wil nog niet zeggen dat je vast zit aan deze persoon. Je kan in een later stadium altijd aanpassingen doen: maak het groter, kleiner, of doe iets totaal anders.
Nu je je ideale klant hebt uitgedacht, stel jezelf de volgende vragen met deze ideale klant in gedachten:
- Wat zijn de doelen, problemen en uitdagingen waar je jouw klant mee kan helpen?
- Hoe ziet de ideale oplossing voor jouw klant eruit voor elk doel, probleem of uitdaging die je hierboven hebt opgeschreven?
- Bij wie zoekt jouw klant al voor antwoorden en adviezen over deze onderwerpen?
- Hoe ontvangt jouw klant graag informatie (websites, podcasts, sociale media, etc.)?
- Wat weerhoudt jouw klant ervan om jouw oplossing te kopen (zorgen, bezwaren)?
- Welke informatie heeft jouw klant nodig om met het volste vertrouwen over te gaan tot het kopen van jouw oplossing?
- Welke oplossingen heeft jouw klant al geprobeerd of overwogen om het gewenste doel te bereiken of het probleem op te lossen? Waarom heeft dit niet gewerkt?
Het is oké als deze vragen verschillende product ideeën bij je losmaken. Nu je jouw ideale klant beter begrijpt, is het tijd om de volgende stap te zetten!
Stap 2: Bepaal de kernbelofte van jouw idee
Maak, met het antwoord van vraag 1 uit de vorige stap in gedachten (de doelen, problemen en/of uitdagingen van jouw ideale klant), een lijstje met ten minste 5 verschillende ideeën die je overweegt voor jouw nieuwe digitale product.
Deze ideeën hoeven niet radicaal te verschillen van elkaar. Misschien los je hetzelfde probleem op verschillende manieren op, of kies je een specifiek element van een groter probleem om op te lossen.
Blijf realistisch. Bepaal voor elk cursusidee hoe lang jouw klanten erover zullen doen om hun gewenste doelen te behalen. Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat de kernbelofte van jouw product sterker en overtuigender wordt.
Wist je dat de meest succesvolle cursussen vaak degenen zijn die concrete en meetbare resultaten meten?
Bedenk voor elk van jouw favoriete cursusideeën wat de gewenste uitkomst is die jouw ideale klant gaat bereiken. Deze uitkomsten, samen met het probleem/uitdaging die ze gaan oplossen en de tijd die nodig is om dit te bereiken, wordt die ‘kernbelofte’ van jouw product:
“Ik help mijn klanten om binnen [specifieke tijdsperiode] [gewenste uitkomst] te bereiken, door ze te helpen met [probleem/uitdaging].”
Bijvoorbeeld: Ik help mijn klanten om binnen 4 weken een zindelijke kat te krijgen, door ze te helpen met hun kat die overal in huis plast.
Je hebt jouw ideeën en kernbeloftes opgeschreven. Laten we deze gaan valideren.
Stap 3: Valideer jouw favoriete idee
In deze stap ga je bevestigen of er daadwerkelijk een rendabele markt is voor de oplossing die jij aanbiedt.
Je kan dit het beste doen door op zoek te gaan naar mensen die al producten aanbieden die hetzelfde probleem oplossen. Of die een gelijkwaardige oplossingen geven voor het product dat jij wilt aanbieden.
Wanneer zij dezelfde doelgroep hebben, zijn het je concurrenten. Maar misschien heb je wel een heel andere doelgroep die hetzelfde probleem ervaart. In dat geval zijn het je concullega's! š
Wat het ook is, het bestaande of concurrerende product valideert jouw idee, dus maak je geen zorgen dat er al iemand is die doet wat jij graag zou willen doen. Het is bewijs dat er een markt voor bestaat en een goed teken dat jij hierin door moet gaan.
Waar vind je deze concurrenten?
- Zoek op een platform voor digitale producten (Udemy, Skillshare, etc.)
- Youtube kanalen
- Facebookgroepen
- Instagram – zijn er influencers die over dezelfde problemen/oplossingen posten?
- Amazon en Bol .com – ga op zoek naar boeken die over hetzelfde probleem of dezelfde oplossing gaan
- Google – gebruik zoekwoorden die jouw ideale klant gebruikt wanneer deze actief op zoek gaat naar oplossingen voor het probleem dat je klant heeft
Tip: Gebruik domeinnamen van platformen in je zoekpogingen om bestaande digitale producten te vinden.
Bijvoorbeeld: als je alle kattentraining gerelateerde cursussen wilt vinden die gehost worden op Udemy, kun je zoeken naar “cat training site:udemy.com”.
Tip: Zoek ook op Engelstalige termen en naar Engelstalige cursussen. Als er in Engeland of Amerika al een markt voor is, kun jij dit voor Nederland of Vlaanderen opzetten!
Probeer tenminste 3 voorbeelden van bestaande producten te vinden die hetzelfde probleem oplossen als jouw product (of op zijn minst eentje die er heel erg op lijkt). Als dit niet lukt, is dit het bewijs dat je terug moet naar Stap 1 en Stap 2, en/of je ideeën aanpast.
Als je wel jouw gevalideerde voorbeelden hebt gevonden, wil ik je van hart feliciteren! Jouw idee heeft de test doorstaan. Nu is het tijd om door te pakken.
Bonus punten
Doe diepgaand onderzoek naar de bestaande producten en oplossingen die je gevonden hebt. Schrijf op wat je concurrenten verkopen, de prijs die ze ervoor vragen en wat je wel en niet leuk aan hen vindt.
Wanneer mogelijk, bekijk de testimonials – wat zeggen hun klanten?
Nu krijg je een idee hoe je jouw product op een uniekere en aantrekkelijkere manier kan aanbieden aan je klanten, zodat je eruit springt binnen de markt waarin je werkt.
Heb je de gratis checklist al gedownload? Zeker even doen!
Download de checklist: Test of jouw cursus idee verkoopt
Klaar om aan de slag te gaan?
Nu jouw cursus gevalideerd is, kun je echt gaan beginnen, spannend!
Je wilt je cursus uiteraard aanbieden op een overzichtelijk platform. Als ik je een laatste tip mag geven, kies voor Kajabi. Hierin maak je ledenomgevingen en coachingsprogramma’s, zonder dat je hoeft te coderen of ingewikkelde plug-ins moet installeren. Met Kajabi bouw je jouw online business al in een paar klikken.
Probeer Kajabi nu 30 dagen gratis uit en krijg onze Nederlandse trainingen en ondersteuning gratis!
Meld je aan via deze site en krijg onze Nederlandstalige trainingen en ondersteuning cadeau
Ik wens je veel succes met het valideren van jouw cursusidee.
Groet,
Bastiaan
Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert
Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2023 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas en opnieuw in oktober 2024 in los Angeles.