PROBEER KAJABI UIT >>
De voorspelling voor e-learning anno 2022
online coaching online cursussen

De voorspelling voor e-learning anno 2022

De afgelopen 2 jaar hebben een grote verandering gebracht in de online wereld. Thuiswerken is heel normaal geworden en zal ook bij vele bedrijven blijvend mogelijkheid zijn. Iedereen heeft wel Zoom calls, Teams vergaderingen of FaceTime meetings. We hoeven niet meer continu fysiek bij elkaar te zijn om te vergaderen.

Wat je in het begin zag was dat veel mensen worstelden (en wellicht nog steeds) hoe ze dit goed moesten vormgeven. Hoe je dit het beste kon doen. Maar wat je ook ziet is dat het steeds normaler is. En dat het ook zijn voordelen heeft. Coaching of cursussen kosten veel minder tijd: je hebt geen reistijd meer en vaak is het overleg, de coachingssessie of de cursus efficiënter en korter.

Dat biedt ook weer mogelijkheden. Hoe meer men gewend is aan online lessen, vergaderen, online coaching, hoe makkelijker het is om jouw cursus aan de man te brengen. Je hoeft ze niet meer uit te leggen waarom het volgen van een online cursus efficiënt en makkelijk is. Dat hebben ze al ervaren. 

Op dit moment loopt Nederland nog best achter op de wereldranglijst van e-learning. In landen als India (53%), China (52%), Maleisië (41%) en zelfs Polen (28%) is het aandeel e-learning veel groter.

Mijn voorspelling voor 2022 is dat de online kennisindustrie in Nederland en Vlaanderen daarom exponentieel zal groeien. De ruimte voor die groei is er genoeg. Daarnaast zal de vorm van e-learning ook veranderen. Een aantal te verwachten trends staan hieronder.

 

Trends voor e-learning 2022

In mijn vorige blog, Het recept voor een winstgevend online jaar in 2022, schreef ik al dat 100% online (video)cursussen hun beste tijd al hebben gehad. 10 jaar geleden kon je nog wegkomen met een wekelijkse e-mail-cursus. 5 jaar geleden werkte de 100% do-it-yourself video cursus. Maar inmiddels wil men meer. En het kan ook. Wil je als trainer een verschil gaan maken, houd dan direct rekening met de volgende trends.

 

Mobile-first e-learning

Nagenoeg iedereen heeft een smartphone bij zich. En hoe makkelijk is het om daar even een filmpje op te bekijken, een podcast te beluisteren, of wat nieuwe kennis op te doen. Zorg ervoor dat jouw e-learning platform mobiel-vriendelijk is. Dat je cursisten makkelijk door je lessen kunnen navigeren. Dat ze de video lessen ook als audio kunnen beluisteren, bijvoorbeeld in de auto. En dat ze als ze thuis zijn, de lessen op hun computer weer verder kunnen bekijken.

Welk e-learning platform je ook kiest, let er op dat de mobiele variant direct goed geregeld is. Kajabi heeft zijn eigen mobiele app die men kan downloaden. En daarnaast zijn alle cursussen ook in de mobiele browser makkelijk te bekijken en te beluisteren.

 

Adaptief leren

Bij adaptief leren wordt het cursusmateriaal afgestemd op de behoefte van de cursist. De gedachte hierachter is dat een cursist beter het cursusmateriaal in zich opneemt wanneer zijn of haar interesse daar ligt.

 

Dat kun je in jouw cursussen vertalen door meer in modules of pakketten te denken, dan in een megagrote cursus waar je cursist maanden mee bezig is. Kijkend naar onze klanten zien we dat kortere cursussen veel makkelijker verkopen (in veel hogere aantallen) ook dan de grote jaarprogramma’s. Denk ook goed na of je je cursus wil ‘drippen’, waarbij je wekelijks een stukje vrijgeeft, of alle content in 1 keer vrijgeeft. Zeker als je meerdere onderwerpen behandelt, bedenk dat je cursist wilt cherry-picken. Waarom zou je ze die mogelijkheid onthouden?

 

Sociaal leeraspect

Jezelf stimuleren om in je eentje een online cursus af te maken is lastig. Het sociale aspect werkt goed om gemotiveerd te blijven. Op de HBO of Universiteit heb je naast de colleges bijna altijd ook werkgroepen, juist om dat sociale leer aspect te integreren. Online zie je dat maar weinig. Het lijkt moeilijk om vorm te geven. Maar er zijn veel mogelijkheden. Denk aan aanbieden van een community naast je cursus. Of door het regelen van cursusbuddies. Hoe meer je het sociale aspect in je cursus kan verwerken, hoe beter je cursus zal aanslaan.

 

 

Volg je statistieken

Als ondernemer gaat het wellicht om zoveel mogelijk cursussen verkopen. Als gepassioneerd trainer is het veel belangrijker dat je cursisten de eindstreep halen. Als gepassioneerd ondernemer-trainer wil je beiden: veel cursisten die zo veel mogelijk je cursus afmaken. Daarom zal je kritisch op jezelf moeten blijven. Want is hetgeen je aanbiedt werkelijk zo goed? Weet je dat ook? En als je ziet dat het niet zo is, pas je het dan ook aan?

Er zijn verschillende statistieken die je moet volgen:

  • Hoeveel cursisten schrijven in?
  • Hoeveel cursisten hebben de eerste les bekeken?
  • Hoeveel cursisten hebben de cursus afgemaakt?
  • Hoeveel cursisten hebben je cursus gepromoot?
  • Hoe vaak worden je e-mails geopend?
  • Welke lessen zijn het meest en het minst bekeken?
  • Waar haken de meeste cursisten af?
  • Hoeveel cursisten volgen je live-trainingen?


Door deze gegevens te verzamelen krijg je een veel beter beeld in de effectiviteit van je online cursus. Met deze informatie kun je de kwaliteit en de effectiviteit verbeteren. Mijn advies is om in 2022 deze cijfers veel beter te volgen. Kies daarom een leerplatform dat deze statistieken voor je bijhoudt.

 

Gamification spelelement in je cursussen

Weet je nog vroeger op de basisschool? Als je goed je huiswerk had gedaan, dan kreeg je een sticker van de juf: ‘Goed gedaan’ of ‘Je bent een kanjer’. Of jij kreeg het niet en het kind naast je weer wél, voor de zoveelste keer…

Waarom was dat? Omdat het werkt. Het is prettig als iemand tegen je zegt dat je het goed gedaan hebt. En dat vinden we nog steeds, ook nu we groot geworden zijn.

Met gamification kun je dit oplossen binnen je online cursussen. Gamification houdt in dat je een spelelement inbrengt in je cursus, zoals bijvoorbeeld die sticker. Dat kan digitaal als een badge die je cursist kan verdienen, door een bemoedigende e-mail te sturen als een module is afgerond. Of door een certificaat te sturen wanneer ze een bepaalde module of training hebben afgerond.

Voor het platform Kajabi hebben we het Gamification product ontwikkeld waarmee je heel eenvoudig badges en certificaten kan toekennen aan alle acties die men heeft gedaan: les bekeken, toets goed gemaakt, email geopend, document gedownload, cursus afgerond.

 

 

Videotrainingen

Videolessen zorgen dat je cursist meer gemotiveerd blijft. Maar er zijn ook spelregels. Als eerste de lengte. Ik ken zeer weinig trainers die een uur op video kunnen boeien. De meeste trainingen zitten helaas vol met ‘blabla, kijk eens hoe goed ik ben’, of zijn technisch zó lastig dat men het niet meer begrijpt. Als men niet meer geïnteresseerd is, haakt men af. Erger nog, ze kijken je volgende video niet meer. Om te boeien, zorg voor goed opgebouwde relatief korte video’s. Afhankelijk van jouw ervaring en denk aan 3 tot 15 minuten. Als het onderwerp meer tijd nodig heeft, knip je video in losse stukken.

Als tweede bedenk welke manier van video je wilt gebruiken. In mijn blog Hoe maak je een video voor je online cursus? ga ik in op verschillende video mogelijkheden. In het kort zijn dit de presentatie methode, de voice over, de screen capture en de speaking head. Kies de methode waarbij jij zo natuurlijk mogelijk over komt.

Als derde denk aan de audio opname van de video. Zelf luister ik vooral in de auto naar trainingen en dan kan ik de video niet bekijken. Kan jouw video ook als audiobestand beluisterd worden?

 

Content verzamelen – Content curation

De laatste trend die ik wil noemen is het verzamelen van content, ook wel content curation genoemd. Wanneer je over een bepaald onderwerp iets wilt weten, dan is de kans groot dat je die kennis online gratis kan vinden. Zeker als je een beginner bent op dat onderwerp. Dus als jij een cursus wilt maken over persoonlijke effectiviteit of nachtfotografie, om twee onderwerpen te noemen, bedenk dat je het opneemt met de gratis content online.

Hoe kun je je dan onderscheiden? Door te zorgen dat je volledig bent, makkelijk toegankelijk, gesystematiseerd. Zodat je cursist geen tijd verliest met googlen, zelf alles uitvogelen, de verkeerde blogs lezen. Je cursist wil gemak, en dat moet je bieden. Een van de opties is om dat zoekwerk voor hun te doen en die content te verzamelen en te ordenen. Bied het aan als zelfstandig product, of als bonus bij je eigen training.

 

Conclusie e-learning 2022

De markt voor e-learning zal alleen maar groter worden en veel sneller dan de afgelopen jaren. Het is daarom nu tijd om daar op in te spelen en jouw keuzes te maken. Welke online cursus ga jij aanbieden? Hoe houd je jouw cursisten geboeid en geïnteresseerd? Met deze trends weet je waar je op moet letten. Veel succes!

 

Handige links om snel stappen te zetten

Succes,

Bastiaan

 

Deze blog is deels gebaseerd op What are the e-learning trends & predictions for 2022

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT