PROBEER KAJABI UIT >>
Bouw een lead magnet funnel met de Kajabi community
kajabi kickstart kajabi mastery online communities online marketing

Bouw een lead magnet funnel met de Kajabi community

Het hebben van een online business biedt veel voordelen. Het is onwijs schaalbaar en je klanten kunnen overal over de hele wereld. Het gevaar dat op de loer lift, is dat je klanten het gevoel krijgen dat ze er alleen voor staan. Ze willen aangemoedigd worden. Horen dat ze het goed doen. Zien dat ze niet de enige zijn die fouten maken of het lastig vinden. 

Gelukkig kun je daar een online community voor gebruiken. Zo verbind je jouw klanten met elkaar, maar ook met jou en de diensten of services binnen jouw online business.

Maar waar zet je zo'n community in op? Heb je daar software voor nodig? Lees dan eens dit artikel, hierin tonen we de beste Community Software aanbieders.

Wij kiezen zelf natuurlijk voor Kajabi, want dit alles-in-één software pakket biedt ook een community aan, zonder extra kosten. En deze community begin 2023 in een nieuw jasje gestoken. Lees hier het volledige overzicht van alle nieuwe mogelijkheden in de Kajabi Community.

 

De community als onderdeel van je marketing funnel.

Een van de belangrijkste marketing quotes is Know. Like & Trust. Met moet je leren kennen, je gaan waarderen en vertrouwen. Pas als die elementen er zijn, willen ze wat van je kopen. Dat betekent dat je aanwezig moet zijn. men moet jou of je bedrijf zien. Ervaren, proeven. Denk eens aan een supermarkt. Iedereen kent Albert Heijn, toch maken ze reclame. In de winkel staan standjes waar iemand wat eten laat proeven. Je krijgt persoonlijke aanbiedingen. Alles wordt uit de kast getrokken om jou het gevoel te geven dat je vooral bij hun winkel moet zijn. Keer op keer.

Voor een succesvol online bedrijf gaat dat net zo. Alleen een beginner denkt dat als ie een website heeft en een weggever, dat de kassa gaat rinkelen. Na enkele weken is deze beginnen heel veel wijzer, en gaat 1) of investeren in zichtbaarheid of 2) haakt af.

Zichtbaarheid is de sleutel naar Know, Like en Trust. En veel mensen deden dat op Facebook, of andere sociale media platforms, maar de actievere online ondernemers stappen daarvan af en bouwen hun eigen community. Een community als onderdeel van hun marketing funnel. 

Maar hoe zet je die nu in? Hoe maak je jouw community een logisch onderdeel van je marketing?

Het antwoord: als een lead magnet.

 

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet is een aantrekkelijk aanbod waar potentiële klanten door geprikkeld worden en vervolgens instappen in jouw product, cursus, coaching, membership of community. Kort gezegd: met een lead magnet haal je een klant binnen.

Een lead magnet is onderdeel van een funnel, ook wel een ‘freebie funnel’ genoemd. In deze blog leggen we je uit hoe je gemakkelijk zo’n lead magnet funnel bouwt om jouw potentiële klanten naar je community te trekken.

Het klinkt misschien wat ingewikkeld of iets waar je veel tijd en moeite in moet steken, maar wij hebben het proces in hapklare stukken opgedeeld en het moeilijkste denkwerk al voor je gedaan.

 

Stappenplan: bouw je lead magnet funnel met de Kajabi Community

Het stappenplan bestaat uit 7 stappen. Om deze stappen extra overzichtelijk voor je te maken, heb ik een infographic gemaakt.

Download gratis de infographic van het stappenplan en de custom community page >>


Stap 1: Bepaal jouw lead magnet

Dit moet iets zijn wat je kan downloaden: een e-book, een worksheet, een stappenplan… noem maar op! Het belangrijkste is dat dit een mooie PDF is.

Een handige tool om je downloadbare PDF in te maken is bijvoorbeeld Canva.

Stap 2: Maak een opt-in pagina

De volgende stap is een opt-in pagina maken. Dit is een landingspagina waar je een formulier op zet. Aan dit formulier koppel je een e-mailserie. Hoe deze eruit moet zien bespreken we in stap 3. Na het invullen van dit formulier komt de potentiële klant op een bedanktpagina, dit is tegelijkertijd een opt-in voor je community. Hoe dit in elkaar steekt leggen we uit in stap 3 en 4.


Stap 3: Maak een e-mailserie

Je e-mail serie bestaat uit 3-5 mailtje waarin je weggever aanbiedt en vertelt over je bedrijf. Als de serie is afgelopen komt deze potentiële klant op jouw standaard mailinglijst te staan, tenzij er al direct voor je mailtjes wordt afgemeld. Het laatste mailtje is een belangrijke, met dit mailtje duw je ze namelijk dieper de funnel in. Dit mailtje bevat een aantrekkelijk aanbod. In dit geval bied je een 5-dagen Challenge aan, die handig van pas komt bij het e-book dat je al gegeven hebt, zie stap 5.

Binnen de Kajabi community wordt namelijk gewerkt met Challenges! Hier vind je heel veel inspiratie voor Challenges in de Kajabi community.

Om deel te nemen aan deze challenge moet jouw potentiële klant zich aanmelden voor de community. Hiervoor is een tweede opt-in pagina nodig.
 

Waarom twee opt-in pagina’s?

Kajabi telt het aantal leads (klanten) dat je binnenhaalt en het het aantal leden dat je hebt. Dat zijn verschillende aantallen. Je mag ongeveer 10x zoveel leads hebben als leden. 

Wanneer een klant geen ‘go-getter’ of ‘die hard’ klant is, iemand die er écht voor wil gaan, wil je die persoon niet op je ledenlijst hebben. Dat komen gewoon op je mailinglijst en kun je vrij makkelijk weer verwijderen. Met deze extra opt-in pagina bevestig je dat deze klant een ‘go-getter’ is en actief deel wil nemen aan jouw community. Je ledenlijst wordt zo niet vervuild met inactieve mensen. 
 

Stap 4: Maak een bedanktpagina met een opt-in voor je community

Je bedanktpagina bevat dus een tweede formulier waarin men zich aanmeldt om deel te nemen aan jouw online community in Kajabi. Een extra hoepeltje waar ze doorheen moeten springen. Alleen de actieve mensen zullen dat doen. En die wil je juist hebben.

Voeg aan deze pagina ook wat info toe wat men kan verwachten van de 5-dagen Challenge en de community (zie Stap 5).

Stap 5: Richt de Kajabi Community in

Een nieuwe community maak je aan via Dashboard > Products > New Product en kies voor Community. Je maakt dan een zogeheten access group aan, deze mag gratis en openbaar zijn. Wat een access group precies inhoudt lees je hier.

Klik op Go to community, stel alle standaard gegevens en instellingen in naar jouw wensen en voeg een leuke afbeelding toe.

Over naar het echte werk. De Kajabi community bestaat uit zes onderdelen:

  • Challenges
  • Circles (het forum gedeelte)
  • Meet-ups (live sessies)
  • Custom page (deze is tactisch in te zetten)
  • Leaderboard
  • Announcements (korte boodschappen van 1 zin)

Van de eerste 4 gaan we gebruik maken in onze lead magnet funnel. Ik licht toe hoe we deze gaan inzetten:

Challenges

Maak een nieuwe serie, hierin plaats je jouw 5-dagen Challenge. Je maakt dus 5 losse challenges aan, allemaal een dag geldig. Doe dit in het verleden, dan zijn ze evergreen en kan iedereen op een willekeurig moment instappen.

Circles

Maak een Circle aan en verwerk Q&A of ‘Vragen over [naam challenge]’ in de naam. Dit is een soort forum functie waarin mensen vragen kunnen stellen over de Challenge.

Meet-ups

Organiseer elke maand een live meet-up. Dit mag ook elke week of elke twee weken zijn, afhankelijk van hoeveel nieuwe mensen er instappen. Kijk voor jezelf wat haalbaar is. Wij denken dat voor beginnende community gebruikers één keer per maand goed is.

In deze meet-up ga je in op de 5-dagen challenge. Het hoeft niet elke keer hetzelfde verhaal te zijn, maar zorg ervoor dat de inhoud voor zowel nieuwe als terugkerende kijkers interessant blijft. Aan het einde van je live sessie spoor je de kijkers aan om gebruik te maken van het aanbod op de custom page.

Custom page

Deze is heel belangrijk. Binnen de Kajabi community heb je de optie een custom page te linken aan jouw community. Deze kan je ook instellen als ‘home page’ waarop men landt wanneer zij jouw community binnenkomen. 

Op deze pagina ga je een volgend aanbod plaatsen. Dit is dus gewoon een landingspagina, die je aanmaakt binnen de Kajabi landing pages. Wat hierop moet komen te staan vertel ik je in Stap 6.

Stap 6: Maak een landingspagina voor de custom page in de community

Op de custom page zet je een mooi aanbod voor jouw community leden. Wat dit aanbod is, kan je zelf bepalen. Dit kan een cursus zijn, een coach traject, wellicht een membership voor de meer ervaren ondernemers.

Download gratis de infographic van het stappenplan en de custom community page >>

De landingspagina deel je als volgt in:

  • Upload een welkomstvideo
  • Plaats 3-5 testimonials
  • Plaats een contact button
  • Display het Offer van je aanbod

Het Offer display wordt een afbeelding met een stukje tekst en een knop naar de betaalpagina. Als je wilt dat deze pagina zich aanpast aan de gegevens van je klant, kun je voor deze pagina ook het Kajabi Gamify Pro Premier template gebruiken. Daarmee kun je een aanbod doen waarvan je zeker weet dat de nieuwe klant dat nog niet heeft.

De look and feel van je custom page bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Dowload gratis een voorbeeld van de custom page om een suggestie te zien van hoe je dit kan vormgeven. Je krijgt hier ook de infographic bij!

  

Stap 7: Zichtbaar zijn

Deze stap staat in de infographic als eerste stap weergegeven, maar eigenlijk komt deze pas als laatste. Want als alle stappen hiervoor nog niet staan, heeft het helemaal geen zin als je geen mensen naar je website krijgt. Dat kan met adverteren, zichtbaarheid op sociale media, SEO of verwijzingen. De snelste methode is adverteren. Je adverteert met je lead magnet, de gratis download. Je zegt hierin nog niks over de community. Je wilt echt die mensen trekken die geprikkeld worden door jouw cadeautje.

 

Probeer Kajabi 30 dagen gratis

Wil jij aan de slag met deze lead magnet funnel en de mooie community van Kajabi, maar heb je nog geen Kajabi account? Let dan goed op! Via ons krijg je een dubbele proefperiode van 30 dagen. PLUS ons Bonuspakket met heel veel Nederlandstalige Kajabi trainingen: live en self-paced.

Aanmelden Kajabi + Bonuspakket šŸŽ

 

Succes met het bouwen van jouw lead magnet funnel!

Lotte
Website design & social media

 

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT