PROBEER KAJABI UIT >>
Meer coach klanten in 7 stappen
kajabi mastery online coaching online marketing

Meer coach klanten in 7 stappen

Wanneer je begint als coach, wil je heel veel mensen helpen met jouw adviezen en expertise. Je begint uiteraard klein, want laten we eerlijk zijn, meteen een booming business is voor niemand realistisch.

Na een halfjaar of misschien een jaar een klein aantal mensen te hebben gecoacht begint het vaak toch te kriebelen. Je hebt behoefte aan meer cliënten, en je hebt daar ook de ruimte voor binnen jouw business. De droom is natuurlijk dat mensen op een wachtlijst komen om jouw cliënt te kunnen worden. Maar voor het zover is moet je een aantal stappen ondernemen. In deze blog geven we je 7 tips om meer coach klanten te werven.

 

Wat is coaching?

Al sinds mensenheugenis zijn de coaches er om studenten onder toezicht nieuwe kennis bij te brengen. Ze bieden ondersteuning en begeleiding terwijl de studenten nieuwe vaardigheden en inzichten leren. Coaches helpen zo het leven van de studenten te veranderen.

Coaching is een vennootschap tussen coach en student. De coach identificeert gebieden waar de student nog niet volledig ontwikkeld is. De student werkt met de coach om nieuwe vaardigheden aan te leren en zo deze gebieden verder te ontwikkelen. Coaching wordt één-op-één of in groepssessies gedaan. Vaak biedt een coach componenten van beiden aan. In een langer leertraject worden er vaak zowel groepsessies als één-op-één begeleiding geboden. De komst van het internettijdperk en ontwikkelingen in de wereld, hebben ervoor gezorgd dat de manier van coaching een verschuiving heeft gemaakt naar digitaal coachen. De werkelijke afstand tussen coach en cliënt maakt niet meer uit, er wordt gecoacht via digitale meetings. De technologie kan zo worden ingezet dat studenten en cliënten sneller zelf aan de slag te gaan.

De sleutel tot een succesvolle digitale coaching praktijk is het bieden van de altijd actieve multimedia-ervaring. Dit geeft de studenten namelijk een rijkere en betere leerervaring.

De lessen geef je via een asynchrone leermethode: via video, afbeeldingen en tekst. Live lessen kunnen worden aangeboden als verrijking van het lesmateriaal. Samen wordt zo een zogeheten multi-sensorische omgeving gecreëerd. Er zijn meerdere prikkels die opgepakt kunnen worden in het leerproces. Dit moedigt de studenten aan om te leren, nieuwe vaardigheden te oefenen en zelfvertrouwen te krijgen.

 

Hoe word je een succesvolle coach?

Als coach is het uiteindelijk jouw doel om je studenten de kennis bij te brengen die zij gebruiken om zelf hun ontwikkelingstraject voort te kunnen zetten. Er zijn verschillende coaching modellen waarvan bewezen is dat ze werken. Jouw coaching programma kan uit een van deze vier modellen bestaan:

  1. Groepscoaching
  2. Blended coaching
  3. Privé coaching op afstand
  4. Online zelf-coaching programma’s

  

1. Groepscoaching

Bij groepscoaching open je inschrijvingen voor een bepaalde tijd, na deze korte periode sluit je de deuren en train je alleen de mensen die zich ingeschreven hebben. Deze studenten volgen hetzelfde schema en leren op hetzelfde tempo. Je begeleidt hen tot het programma is afgelopen. Pas daarna open je opnieuw de deuren voor een volgende groep.

 

2. Blended coaching

Bij blended coaching bied je live trainingen of videolessen aan. Dit kunnen hot seats, Q&A’s en aanvullende trainingen zijn. De meeste interactie vindt plaats binnen een groep/forum/community, bijvoorbeeld via een Facebookgroep of en Slackgroep. De interactie van de studenten is de kern van het blended coaching model. Studenten delen hun geleerde vaardigheden, vergaarde kennis en hun successen dankzij de trainingen met elkaar.

We hebben hier eerder al eens over geschreven in ‘Wat is e-learning?’ en onze blog over blended learning.

 

3. Privé coaching op afstand

Dit zijn één-op-één sessies die via een live videoverbinding plaatsvinden. Het is de meest traditionele vorm van coaching in de digitale vorm. Het is persoonlijker dan cohort of blended coaching en is flexibeler, omdat mensen zelf een afspraak kunnen inplannen en eventueel verzetten. Bij deze vorm van coaching kan je extra aandacht besteden aan je student. De persoonlijke ondersteuning helpt je studenten of cliënten sneller hun doelen te bereiken.

 

4. Online zelf-coaching

Deze programma’s worden door de student doorlopen zonder jouw begeleiding of een forum. De lessen zijn in de vorm van video, teksten, audio of visuele elementen, denk aan: templates, infographics en andere bronnen. Je upload al je lesmateriaal waar studenten via een inlog bij kunnen en bepalen zelf hoe snel ze door het cursusmateriaal heen werken. Dit werkt het beste met een kort lesprogramma. Een valkuil van deze coaching vorm, is dat studenten het programma vaak niet afronden.

 

Hoe krijg je meer coach klanten?

Het opbouwen van je klantenbestand heeft alles te maken met marketing en het juiste aanbod. Je moet de mensen laten weten dat je er bent, wat je doet en hoe je hun levens kan veranderen. We geven je 7 manieren om vandaag nog te beginnen aan het vergroten van je klantenbestand.

 

Tip 1: Bouw (of optimaliseer) je website

Wil je klanten aantrekken, moet je een goede en geloofwaardige uitstraling hebben. Wanneer potentiële klanten je online opzoeken is het van belang dat je website er professioneel uitziet. Je website moet:

  • De juiste klanten aantrekken;
  • Een duidelijk uitleg bieden over hoe je mensen kan helpen hun doel(en) te bereiken;
  • Landingspagina’s hebben waar klanten zich kunnen inschrijven voor sessies, coaching en cursussen;
  • Een mogelijkheid hebben om een betaling te doen voor je coaching programma’s;
  • Een leeromgeving hebben waar je studenten lessen kunnen volgen en andere nuttige bronnen kunnen raadplegen.

 Voor het bouwen van deze website, heb je twee opties.

De eerste is verschillende tools en software voor elke benodigde functie aan te schaffen. De uitdaging hierbij is om software te vinden die goed samen gaan en dit vervolgens zodanig te integreren dat je studenten een duidelijke en eenvoudige customer journey ervaren.

De tweede optie is een platform aan te schaffen dat wellicht wat duurder oogt, maar alle benodigde elementen voor een succesvolle online business al heeft. Je coaching business bouw je eenvoudig op, zonder extra kosten aan tools en extra gedoe om alles goed te laten samenwerken. Een platform dat dit kan bieden is Kajabi, het platform waar wij ook mee werken.

Met Kajabi bouw je eenvoudig landingspagina’s, je verzorgt je emailmarketing, bouwt funnels en je kan een mooie en overzichtelijke leeromgeving opzetten. Kajabi is een Amerikaans platform, dus de betalingen binnen Europa vereisen wel een extra betaal plug-in. Hiervoor hebben wij Linktopay ontwikkeld.

 

Wil je Kajabi 30 dagen gratis uitproberen?

Meld je aan via deze site, krijg onze Nederlandstalige trainingen en ondersteuning gratis >>

 

Wat moet er op je website komen?

Eerst focus je op je homepage. Hier moet duidelijk weergegeven worden wat je doet, voor wie en wat het oplevert. De tweede prioriteit is een ‘Coaching’ pagina, waar je het coaching programma toelicht. Wat altijd slim is om een gratis freebie weg te geven, zoals een gratis intakegesprek of een 15-minuten strategiesessie.

 

Tip 2: Creëer een uniek merk

Wanneer je jouw website maakt, ben je waarschijnlijk geneigd om inspiratie op te doen bij anderen en soortgelijke coaching. Dit heeft zowel voor- als nadelen. Het is goed om te zien wat de concurrentie doet, maar je moet niet gaan kopiëren wat zij doen. Creëer jouw unieke merk. Wil je klanten aantrekken, moet je er uitspringen. 

Je merk kan de volgende elementen hebben:

  • Look en feel van je website (en wat bij jou past);
  • Jouw verhaal en waarom je doe wat je doet;
  • De manier waarop je met je publiek omgaat;
  • De verandering die je belooft aan je cliënten;
  • De manier waarop je met je studenten werkt;
  • Je successen en positieve testimonials.

  

Iris Rapke van Belovable, heeft een duidelijke en sterke boodschap. Dit komt ook over in het kleurgebruik van haar website. De foto's sluiten goed aan bij de look and feel en haar persoonlijkheid.

 

Raafwerk heeft een kalme uitstraling, precies het doel van hun coaching, rust terugbrengen in het leven van hun klanten. Ze weten wat ze doen en hoe ze je kunnen helpen een verandering door te maken.

Om je te onderscheiden kun je een aantal vragen beantwoorden voor jezelf:

  • Voor wie bent ik er? Wie is mijn doelgroep?
  • Hoe praat mijn doelgroep, hoe spreek ik mijn doelgroep aan?
  • Wat zijn de kleuren en wat is de toon die de communicatie van merk persoonlijkheid goed weergeeft?
  • Hoe kan ik een sterke boodschap formuleren die de potentiële klant ‘pakt’?

 

Tip 3: Deel je expertise online

Om klanten te trekken, moeten zij weten dat je bestaat. Wanneer je je website gebouwd hebt, is de volgende stap je merk en boodschap online te brengen, via sociale media. Hier ben je het beste zichtbaar voor je klanten. 

Kies een of twee kanalen waar je doelgroep zich al bevindt. Doe je aan business to business (B2B) coaching, dan zijn LinkedIn en Twitter goede kanalen. Voor business to consumer (B2C) coaching zijn Facebook, Pinterest en Instagram goede opties.

Wanneer je jouw publiek gevonden hebt, moet je hen waardevolle content geven. Post berichten, stories, tips en inzichten die een basis leggen voor jou als expert.

In deze berichten, stories, tips, etc., verpak je een leermoment, vermeld je een belangrijk punt of nodig je uit om input te geven (engagement). Door dit consistent te doen, bouw je een netwerk op van mensen die goede potentiële klanten zijn voor jouw coaching business.

 

Tip 4: Content, content, content

Niet alleen sociale media heeft je aandacht nodig. Om een netwerk aan (potentiële) klanten op te bouwen moet je ook op je eigen kanalen content publiceren, zoals blogs en podcast. Ook dit kan binnen Kajabi. In deze content deel je jouw expertise, beantwoord je vragen, en geef je potentiële klanten een voorproefje van jouw manier van coaching.

Wat je hiervoor nodig hebt is een lead magnet, ofwel een freebie of weggever. Je kan hierbij denken aan een ebook, template, een werkboek, noem maar op. Zolang het te maken heeft met jouw coaching aanbod, het mensen een quick win oplevert en een korte introductie geeft van jouw coaching stijl.

Wanneer je jouw diensten promoot, stuur je potentiële klanten door naar de landingspagina waarop jouw lead magnet staat. Door dit gratis aanbod positioneer je jezelf als geloofwaardige bron en een coach die daadwerkelijk voor een transformatie kan zorgen. Ook helpt het een lijst op te bouwen met potentiële klanten. Deze mensen komen op je emaillijst terecht, vervolgens kun je hen blijven informeren over jouw diensten. Let er wel op dat dit geen spam wordt, je mails moeten een waardevolle inhoud hebben.

 

Tip 5: Word bekend

We hebben het nu voornamelijk gehad over basis marketing technieken. Deze technieken helpen je expert status te bevestigen, verkeer naar je website te krijgen en mensen te interesseren in jouw coaching praktijk.

Wil je jouw marketing naar de next level brengen, moet je ervoor zorgen dat je bekend wordt. Denk hierbij aan: een vermelding krijgen op een populaire website, gastblogger zijn voor een bekend platform, spreken op een belangrijk event of te gast zijn bij een podcast.

Dit klinkt misschien wat overweldigend, dus laten we klein beginnen. Maak een lijstje van media die je direct bekendheid opleveren en die aansluiten bij wat jij te vertellen hebt.

Pitch je idee aan de presentator van een podcast of een editor of manager van een blog of nieuwsplatform. Door jezelf simpelweg te introduceren en je verhaal te vertellen kan het balletje al gaan rollen.

 

Tip 6: Schrijf een (e)boek

Een andere manier om direct een boost in bekendheid en geloofwaardigheid te krijgen, is door een boek te schrijven. Als coach heb je een verhaal, een boodschap en een methode om een transformerende groei door te maken. Je hoeft dit alleen te bundelen in een lange contentvorm.

Je boek hoeft niet extreem dik te worden. Ook met 50, 75 of 100 pagina’s is het nog steeds een boek. Jouw boek helpt je meer waardigheid te creëren. Het wordt het eerste wat men vindt als ze je googlen. En je hebt meteen een lead magnet.

Dit is hoe je het proces van een boek schrijven aan kan pakken:

  • Schrijf je boodschap duidelijk op. Wat gaan je lezers leren en hoe helpt dit hen verder? (Dit moet zeer overeenkomen met je coaching programma);
  • Schrijf een grove outline: de secties van je boek en/of je stap-voor-stap proces;
  • Schrijf of dicteer de hoofdstukken;
  • Huur een editor in om je boek door te nemen en eventuele fouten eruit te halen;
  • Publiceer je boek als ebook.

 

Tip 7: Bied 15-minuten strategiesessies aan

Je moet wekelijks met mensen praten en connecties leggen. Het doen van een verkoop helpt alleen als je gesprekken hebt. Gesprekken, dus geen sales pitches. 

Dit kan je het beste doen door 15-minuten strategiesessies aan te bieden.

Als iemand je lead magnet downloadt, moet je een vervolgmail sturen met een aanbod voor een gratis strategiesessie. Ook in je e-book vermeld je jouw gratis sessies. Op sociale media is dit je directe aanbod: de kans om één-op-één met jou te spreken.

In dit gesprek hoef je geen verkooppraatje te doen. Het doel is, om je potentiële klant te leren kennen. Zodra je de doelen en obstakels van de potentiële klant weet, kun je bepalen of jullie een goede match zijn.

Jouw doel is dus: luisteren.

Gedurende de sessie geef je tips, ideeën en oplossingen. Aan het eind van het gesprek, als blijkt dat jullie een goede klik hebben, laat je de potentiële klant weten dat je ruimte hebt om coaching te geven.

 

Breng je online coaching business naar the next level met Kajabi

Met deze zeven tips zal je snel de juiste mensen aantrekken om te gaan coachen. Nu is de vraag aan jou: durf jij deze stap te zetten? Natuurlijk zeg jij, JA!

Jij durft het aan om jouw online coaching business tot een succes te maken. Anders wat je niet zover gekomen in deze blog ;). Wellicht mis jij alleen nog het juiste platform om jouw business mee te bouwen?

Zoals we al eerder aangaven, is Kajabi een alles-in-één platform voor jouw online coaching business. Binnen Kajabi upload je video’s, podcasts, blogs, host je jouw emailmarketing, bouw je funnels en creëer je de mooiste website en landingspagina’s.

Probeer Kajabi nu 30 dagen gratis uit en ontvang ons Bonuspakket! šŸŽ
Met o.a. een Business Strategie Sessie met Bastiaan en toegang tot onze Nederlandstalige (live) trainingen!

Aanmelden 30 dagen gratis Kajabi

 

We wensen je veel succes met het bouwen van jouw online coaching business.

 

 

Lotte
Website design & social media

 

Deze blog is geïnspireerd op de blog van Kajabi.

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT