PROBEER KAJABI UIT >>
5 Tips voor ondernemers om je in de zomer te blijven ontwikkelen
online marketing

5 Tips voor ondernemers om je in de zomer te blijven ontwikkelen

Ben jij een zomertype? Houd jij van het warme weer, lekker bakken op het strand, cocktailtje erbij? Of lig jij te puffen met een ventilator op je gericht die op volle toeren draait? Hoe dan ook, de zomer is een moment om tot rust te komen, even het gas los. Dit kan betekenen dat jouw business het ook rustiger heeft. Nu kan je daar flink van gaan balen (want je wilt toch die cocktailtjes op het strand kunnen betalen. Of natuurlijk de energierekening van die ventilator šŸ˜‰), maar een rustige periode voor jouw business, betekent niet dat er niks te doen is.

De zomermaanden zijn een uitgelezen moment om even terug te keren naar jezelf. En bepaalde zaken voor jezelf op orde te stellen. Zijn er nog dingen waar je beter in wilt worden, dingen waar je nooit aan toe komt, of dingen die je constant uitstelt, omdat je er helemaal geen zin in hebt (of het stiekem een beetje spannend vindt)?

In deze blog geef ik je 5 tips om de zomerperiode een succesvolle periode van ontwikkeling te laten zijn, zodat je in september weer met nieuwe energie aan de slag kan.

Tip 1: oefen met video’s maken

Er zijn ondernemers die bloednerveus worden van het idee om zichzelf op te nemen en op video terug te zien. Geldt dit ook voor jou? Geen zorgen, ook jij kan hier goed in worden.
Gebruik de tijd die je over hebt in de zomermaanden eens om te wennen aan het idee. Neem jezelf een keertje op. Het hoeft niet eens een serieus verhaal te zijn, of te maken hebben met jouw cursus, training of business.

Zet je camera neer en vertel een kort verhaaltje over wat je deze zomer zoal gedaan hebt of nog van plan bent om te gaan doen. Doe alsof je dit vertelt aan een vriend of vriendin. Wie weet is het filmpje leuk genoeg om nog naar die vriend(in) op te sturen ook!

Dit is een simpele oefening om te wennen aan een camera. Als je merkt dat dit je goed afgaat en je de zenuwen om voor de camera te staan kwijt bent, kun je het een keertje over jouw business hebben. Wat doe je zoal? Waar staat je bedrijf voor? Waarom wil je jouw klanten helpen? Met een beetje geluk, ontstaat er zo een korte elevatorpitch die je misschien nog wel kunt gebruiken voor een kennismakingsmodule of op je sociale media?

Heb je de smaak te pakken en wil je weten op welke manieren jij video kan verwerken in jouw cursus? Lees dan onze blog: ‘5 Methodes voor video in je online cursus’.

 

Tip 2: Maak een mini-cursus

Een leuke bezigheid tijdens de zomermaanden: maak een mini-cursus. Hiervoor hebben wij een heel stappenplan geschreven, een handboek. Met behulp van de stappen uit ons handboek heb je al in slechts 28 dagen een nieuwe mini-cursus online staan. 

Ja, mini-cursus. Met de nadruk op ‘mini’, houd het dus klein. Zie dit product niet als jouw grote training, waar jij bekend om wordt. Zie dit als een kleiner product, om mensen kennis te laten maken met jouw werk. Een korte training, die je jouw klanten in een later stadium eventueel cadeau kan doen bij aanschaf van een grotere training.

 

Het stappenplan hebben wij verwekt in een e-book: Jouw cursus online in 28 dagen.

Download het handboek hier

 

 

 

 

 

 

Tip 3: Test in 3 stappen of je cursus verkoopt

Als je aan de slag bent gegaan met tip 2, een mini-cursus maken. Dan is het ook een goed idee om te kijken of deze cursus goed zal verkopen. Misschien heb je een andere cursus klaar liggen waar je nog wat over twijfelt.

Er zijn 3 stappen om te volgen:

  1. Bepaal wie je ideale klant is – voor wie is jouw cursus en waarom?
  2. Bepaal de kernbelofte van jouw idee – welke oplossing biedt jouw cursus?
  3. Valideer jouw favoriete idee – is er een markt voor je cursus?

Lees de toelichting bij deze drie stappen in onze blog ‘Test of je cursus verkoopt in 3 stappen’.

 

We hebben ook een checklist gemaakt waarmee je kan uitzoeken of jouw cursus winstgevend wordt. 

Download de checklist hier

 

 

 

 

 

Tip 4: Ontwikkel je grafische skills in Canva

Misschien ken je Canva al, misschien nog niet. Canva is een fantastische tool en een must-have voor elke (online) ondernemer. Wij zijn fan van Canva, want deze ontwerptool maakt het gemakkelijk om strakke designs neer te zetten voor al jouw communicatie-uitingen. Van social post tot ebooks, van slideshow tot visitekaartjes. En nog heel veel meer.

Een tijdje terug schreef ik een blog over hoe je met Canva werkt. Pak deze blog erbij en ontwikkel zo je grafische skills. Dan kan je in september jouw mooiste werken laten zien op je sociale media kanalen en/of in je cursusmateriaal!

 

Tip 5: Lees onze blogs nog eens

Heb je nou echt geen idee wat je met je tijd aan moet en zijn bovenstaande tips niet op jou van toepassing of heb je ze allemaal al gedaan?

Dan zou ik zeggen, ga lekker in de tuin, aan het meer of op het strand zitten. Schenk dat cocktailtje in en neem nog eens de tijd om onze blogs door te lezen. We hebben het afgelopen half jaar heel veel artikelen geschreven met tips voor online ondernemers. 

Wat dacht je van: ‘5 producten die je vandaag nog kan maken’? Kun je direct mee aan de slag!

 

Je hoeft je niet te vervelen

Zoals je ziet hoef je je deze zomerperiode niet te vervelen. Als het rustig is wat klanten betreft, ga dan niet stil zitten. Maar kijk of er stappen zijn die je kan zetten om vooruit te komen richting september, anders komt deze maand zo op je af. Ik hoop dat je geïnspireerd bent om je deze zomer verder te ontwikkelen. Ik ben benieuwd waar jij aan gaat werken.

Ik ga nog even genieten van dat cocktailtje op het strand, cheers!

 

Lotte
Website design & social media

 

 

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT